Przepisy drony 2021 - latanie dronem Unia Europejska nowe prawo dron

Drony w 2021 roku – nowe przepisy UE na drony

Od 1 stycznia 2021 roku w całej Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy na ,,drony”. Zostały ujednolicone dla wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej, a przy tym nakładają nowe wymogi i ograniczenia, jak i znoszą część dotąd obowiązujących.

Wprowadzone zmiany są znaczne. Nakładają m.in. obowiązek rejestracji pilotów dronów o wadze powyżej 250 gramów, minimalny wiek pilota BSP, czy podział i klasyfikację dronów na klasy.

Nowe przepisy dotykają większości gałęzi branży bezzałogowych statków powietrznych, dlatego nim zaczniemy latać dronem od początku 2021 roku warto, byśmy wiedzieli co się dla nas zmieni.

Latanie dronem od 2021 roku w UE – waga drona ma znaczenie

Nie bez znaczenia coraz więcej mówi się o dronach nieprzekraczających całkowitej wagi 250 gramów. Powód?

Wedle nowych przepisów, loty dronem w każdym miejscu (prócz specjalnych stref geograficznych i miejsc), bez rejestracji oraz bez zdawania egzaminu będą możliwe jedynie w kategorii otwartej dla dronów poniżej 250 gramów.

Dronem o takiej masie będziemy mogli polecieć maksymalnie do 120m wysokości w odległości pozwalającej na kontakt wzrokowy z modelem. Przepisy te dotyczą lotów VLOS, czyli w linii wzroku.

Może Ciebie zainteresować:

Flywoo Explorer LR 4 – ideał drona Long Range do 250g?

Przepisy dot. latania dronem – podział dronów i podkategorie lotów

Według założeń nowych przepisów:

  • loty dronem RC >250 gramów będą możliwe dopiero po ukończeniu 14 lat oraz zdaniu egzaminu online;
  • wprowadzono podział lotów dronem na 3 kategorie:
    • otwartą,
    • szczególną,
    • certyfikowaną,
  • dokonano podziału modeli na klasy, względem całkowitej wagi:
    • bez klasy – budowane samodzielnie na własny użytek – do 250 gramów
    • C0 – <250 gramów,
    • C1 – <900 gramów,
    • C2 – <4 kg,
    • C3 – <25 kg,
    • C4 – <25 kg,
  • zniesiono podział na loty rekreacyjne i komercyjne oraz obowiązek badań lekarskich (dla ubiegających się o świadectwo UAVO),
  • każdy producent będzie musiał stosować odpowiednie oznaczenia klasy drona, poparte certyfikatem,
  • itd.

Najlepiej obrazuje to poniższa ilustracja, sporządzona przez Urząd Lotnictwa Cywilnego:

klasyfikacja dronów - kategoria otwarta ULC - nowe przepisy drony 2021

Kategoria „otwarta” dzieli się na trzy podkategorie A1, A2 i A3, w oparciu o ograniczenia operacyjne i wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych i drony.
A1 – Dopuszcza się przelot nad osobami postronnymi (z pewnymi ograniczeniami) ale nie wolno wlatywać nad *zgromadzenia osób
A2 – Nie wolno wlatywać nad osoby i *zgromadzenia osób. Minimalna odległość pozioma od osób to 30 m lub 5 m jeżeli dron posiada funkcję ograniczającą prędkość lotu.
A3 – Nie wolno wlatywać nad osoby i *zgromadzenia osób. Minimalna odległość pozioma od osób i zabudowy to 150m.

*Zgromadzenia osób – zgromadzenia, w którym zagęszczenie osób uniemożliwia im przemieszczanie się.

Źródło: strona ULC – Kategoria Otwarta – informacje

Oprócz nowości w postaci podkategorii i klas dronów, przepisy dodatkowo zwalniają z wymogu badań lekarskich, a do tego wnoszą brak podziału lotów na rekreacyjne/sportowe, czy komercyjne. Zatem w ramach kategorii otwartej możemy pilotować drona zarówno w celach ,,zarobkowych”, jak i rekreacyjnych. Dodatkowo od teraz dochodzi rozróżnienie operatora i pilota drona.

Operator drona nie znaczy to samo, co pilot

Określenie operator drona tyczy się właściciela drona (w tym np. firmy, która posiada flotę wielu dronów), natomiast pilotem jest osoba nim sterująca.

Latanie dronem po 1 stycznia 2020 roku – kategoria otwarta i jej ograniczenia

Nowe przepisy wprowadzają nie tylko wiele ułatwień dla pilotów dronów. Dodają także szereg zobowiązań i ograniczeń.

Głównym ograniczeniem jest maksymalna masa całkowita gotowego drona.

Aby móc latać bez rejestracji i szkolenia (kategoria otwarta, klasa C0, lub własna konstrukcja) – musimy zadowolić się modelem o całkowitej wadze nie przekraczającej 250 gramów.

W innym przypadku będziemy musieli dokonać rejestracji operatora/pilota drona oraz przejść szkolenie on-line zakończone pozytywnym wynikiem egzaminu.
Tym bardziej, jeżeli pilotowany przez nas dron jest wyposażony w czujnik zbierający dane. W takim przypadku przepisy nakazują rejestracji pilota, nawet wtedy, gdy nasz model waży poniżej 250 gramów.

Oczywiście im większa waga modelu – tym większa cyfra przy klasie modelu, a więc i większe ograniczenia dla nas.

Drony budowane samodzielnie, a przepisy UE

budowa drona wyścigowego pomoc

Np. typowy dron 5-cali do freestyle waży zazwyczaj około 800 gramów oraz jest wyposażony w kamerę, a więc (wedle przepisów) czujnik zbierający dane.

Nie będziemy mogli nim latać m.in. nad zgromadzeniami, bardzo blisko ludzi (min. 150m odległości), jak i zabudowań (kategoria otwarta, podkategoria A3).

W dużym uproszczeniu:

Każdy model wielowirnikowaca budowany samodzielnie i przekraczający 250 gramów, ale mieszczący się w wadze 25kg – z automatu trafia do podkategorii otwartej A3.

Pamiętajmy, że od teraz obowiązkowe jest także oznakowanie pilotowanego drona naszym unikalnym numerem identyfikacyjnym, który otrzymamy tuż po zdaniu egzaminu.

W planach jest również, by modele dronów produkowane po 31.12.2020 roku miały możliwość wysyłania dane identyfikacyjnych zawierających wszystkie dane o jego pilocie/operatorze.

Tak, więc w każdym momencie służby (w tym policja), będą mogły nas skontrolować, czy latamy zgodnie z przepisami.

Wszystkie inne obowiązujące dotąd obostrzenia, tj. zakazy lotów w pobliżu (bez odpowiedniego zezwolenia):

  • lotnisk,
  • szpitali,
  • banków,
  • służb ratowniczych,
  • instytucji o strategicznym znaczeniu dla państwa (elektrownie, urzędy, itp),
  • parków narodowych i krajobrazowych,
  • baz wojskowych,
  • specjalnych stref lotniczych,
  • itd.

Pozostają nadal takie same.

Nie będziemy mogli także przekraczać maksymalnej wysokości lotu, ustalonej na 120m od najniższego punku na Ziemii.

Najlepiej obrazuje to poniższa ilustracja:

jak wysoko moge latac dronem - przepisy drony 2021

Oczywiście loty powyżej wysokości 120m będą nadal możliwe, ale będą wymagały zezwolenia ze strony ULC, zaś sam lot zostanie uznany za szczególny (kategoria szczególna).

Latanie dronem i nowe przepisy – podział stref geograficznych

Zmiany obejmują również obowiązujące dotąd strefy geograficzne.

strefy geograficzne dron przepisy
Źródło – Urząd Lotnictwa Cywilnego

Nowe przepisy kontra drony FPV

dron fpv przepisy

Zmiany dotkną także pilotów dronów z systemem FPV.

By móc latać w FPV, oprócz pomyślnie zaliczonego egzaminu online – będziemy potrzebować dodatkowego obserwatora śledzącego lot naszego modelu. Wymóg posiadania obserwatora znosi przynależność do stowarzyszenia, lub klubu modelarskiego.

Z pewnością odczuje to nie tylko rynek wszelkiej maści latających modeli RC – odczujemy to także MY hobbyści…

Drony i przepisy – Kategoria szczególna i certyfikowana

Kategoria szczególna 

Do kategorii szczególnej zostały przypisane loty niemieszczące się w wytycznych kategorii otwartej, czyli o zwiększonym ryzyku operacji dla osób trzecich. Grupa ta obejmuje operacje w warunkach VLOS i BVLOS. Loty w tej kategorii będą odbywać się na podstawie:

  • oświadczenia o lotach według opublikowanego przez EASA
  • ULC scenariusza standardowego
  • zgody Prezesa ULC
  • oraz / lub Certyfikatu Operatora Lekkiego Bezzałogowego Systemu Powietrznego.   

Kategoria certyfikowana

W kategorii certyfikowanej jesteśmy zobligowani do uzyskania zezwolenia na lot tak, jak w kategorii szczególnej. Dodatkowo, musimy mieć aktualny certyfikat operatora.

Latanie dronem – nowe przepisy = nowe obowiązki dla producentów dronów

Przepisy przewidują, że od początku 2021 roku producenci BSP będą musieli produkować sprzęt zgodny z wytycznymi powyższych przepisów.

O tym ma świadczyć odpowiednia etykieta umieszczona na modelu.

Czy jest to oznaką podwyżki cen i tak już nietanich urządzeń, jakim są drony?

Więcej na temat omawianych przepisów możecie przeczytać na stronach Urzędu lotnictwa Cywilnego pod adresem:

Jak również oglądając film z kongresu ULC, gdzie wszystko jest bardzo dobrze i szczegółowo wytłumaczone:

Rejestracji siebie, jako operatora oraz zaliczenie egzaminu online na podkategorię A1 oraz A3 dokonacie bezpłatnie pod adresem:

1 myśl o “Drony w 2021 roku – nowe przepisy UE na drony”

  1. “Pamiętajmy, że od teraz obowiązkowe jest także oznakowanie pilotowanego drona naszym unikalnym numerem identyfikacyjnym, który otrzymamy tuż po zdaniu egzaminu.”

    Tutaj bym się nie zgodził, ponieważ na dronie umieszczamy numer operatora, który uzyskujemy zaraz po zarejestrowaniu się na stronie ULC, a nr pilota jest nam potrzebny do zgłaszania lotów. I nr pilota możemy uzyskać nawet nie zdajać egzaminu, ponieważ drony poniżej 250 gram nie wymagają jego zdawania.
    Każdy pilot jest operatorem ale nie każdy operator jest pilotem 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *