Flywoo Explorer LR to dron przy którym nie da się przejść obojętnie.
Jest to 4 calowy dron do długich i dalekich lotów, który gotowy do lotu nie przekracza 250 gramów.
Kompaktowe wymiary, mała waga Explorer-a i długie dystanse rodzą pytanie: czy nadal jest sens budować duże koptery 6, bądź 7 cali do dalekich lotów?
Na to pytanie nie jest już tak łatwo odpowiedzieć. Tym bardziej, że Flywoo Explorer LR i podobne do niego konstrukcje są znacznie tańsze w zakupie oraz eksploatacji od większych (6 – 7 cali) odpowiedników.
Dochodzą jeszcze kwestie prawne dotyczące lotów dronami, które mają obowiązywać już od 2021 roku.
Magiczne 250 gramów, czyli przepisy dotyczące latania dronami w 2021 roku

Nie bez znaczenia coraz częściej i głośniej mówi się o dronach nie przekraczających całkowitej wagi 250 gramów. Powód?
Już od stycznia 2021 roku w całej Unii Europejskiej zmieniają się przepisy dotyczące lotów dronami. W skrócie – przepisy zostaną ujednolicone dla wszystkich krajów członkowskich UE, jak również nałożą sporą ilość ograniczeń i wymogów.

Według nadchodzących przepisów, loty dronem w każdym miejscu (prócz specjalnych stref i miejsc), bez rejestracji oraz bez zdawania egzaminu będą możliwe jedynie w kategorii otwartej dla dronów poniżej 250 gramów (loty VLOS – w linii wzroku).
Niestety piloci FPV będą mieli jeszcze bardziej utrudnione latanie swoimi modelami. Bez dodatkowego obserwatora, bądź przynależności do stowarzyszenia/klubu modelarskiego w większości przypadków się nie obędzie.
Stąd powstała idea latających modeli zdalnie sterowanych, które w pełni gotowe do lotu nie przekroczą magicznej wagi 250 gramów. Ma to nam zapewnić komfort latania bez wymogu rejestracji, czy zdawania egzaminów, choć tylko w lotach VLOS (linii wzroku)…
Więcej o nadchodzących przepisach dot. lotów dronami i innymi latającymi modelami zdalnie sterowanymi przeczytacie w osobnym artykule, który pojawi się tu już niedługo.
Flywoo Explorer LR – niezupełnie nowy projekt drona long range poniżej 250 gramów.
Wbrew temu, co mogłoby się wydawać Flywoo Explorer LR nie jest aż tak nowym projektem.
Już w 2019 roku Youtuber DAVE_C FPV rozpoczął pierwsze przymiarki do modelu long range ważącego poniżej 250 gramów, o czym informował na swoim kanale YouTube.
Dzięki współpracy z firmą Flywoo, udało się dokończyć zaplanowany projekt i udostępnić go na skalę światową.
Dron Flywoo Explorer LR 4S – dostępne wersje.
Zacznijmy od zapoznania się z dostępnymi wersjami drona Flywoo Explorer LR.
Do wyboru mamy cztery wersje:
- Flywoo Explorer LR 4 z analogową kamerą FPV oraz HD 4K Caddx Tarsier V2 (recenzję tej kamery przeczytacie pod tym linkiem) – (Banggood) (Flywoo):


- Flywoo Explorer LR 4 i cyfrowym systemem FPV Caddx Vista HD (więcej o cyfrowym FPV dowiesz się z tego artykułu)
(Banggood) (Flywoo):

- Flywoo Explorer LR 4 wraz z jednostką cyfrowego FPV Caddx Vista HD i goglami FPV firmy DJI. (Banggood) (Flywoo):

Dodatkowo do każdej wersji możemy wybrać jeden z odbiorników RC (lub jego brak):
- Frsky XM+,
- Frsky R9MM,
- TBS Crossfire,
Mamy tutaj spory wachlarz opcji, zatem każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Zestawy z cyfrowym systemem FPV kosztują znacznie więcej od ich analogowych odpowiedników. Powodem są wysokie ceny samej jednostki Caddx Vista i kosztują odpowiednio:
- ~850$ (~3400 zł) – za wersję z cyfrowym FPV wraz goglami od firmy DJI;
- ~320$ (~1300 zł) – z jednostką Caddx Vista (cyfrowe FPV);
Natomiast analogowe odpowiedniki:
- ~250$ (~1000 zł) – z zamontowaną kamerą 2w1 4k i FPV Caddx Tarsier;
- ~170$ (zł)- wersja z analogową kamerą Runcam Racer Nano 2.
Zatem różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami Explorera to rodzaj zastosowanej kamery FPV. W przypadku wersji z kamerą Caddx Tarsier dodatkową różnicą jest sposób montażu modułu GPS, gdzie montuje się go paskiem do górnej części baterii:

Dlaczego akurat tylko dla tego modelu, moduł GPS jest w zupełnie innym miejscu?
Wg moich obserwacji – elektronika znajdująca się w ,,kanapce” podczas pracy Caddx Tarsier nieznacznie wpływa na odbiór satelit przez moduł GPS. Stąd decyzja, by oddalić moduł GPS od elektroniki Tarsier-a.
Dron Flywoo Explorer LR 4S – Wyposażenie
Przyjrzyjmy się pozostałemu wyposażeniu Flywoo Explolera LR, które będzie jednakowe dla każdej z oferowanych wersji.
Zacznijmy od ramy. Jest to autorska, 4-calowa konstrukcja, zaprojektowana przez DAVE_C FPV. Kształt ramy w formie dead cat ma sprawić, że widziane, jak i nagrywane ujęcia z kamery będą pozbawione pracy śmigieł:

Otwory montażowe dla ESC i FC są w wymiarze 16x16mm, natomiast dla nadajnika FPV, jak i ewentualnie płytek kamery FPV – 20x20mm oraz 25x25mm.

- Silniki – tutaj mamy już do czynienia z produktem autorstwa FLYWOO o oznaczeniu NIN 1404 2750KV. Wg danych producenta – silniki mogą być zasilane z baterii LiPo z przedziału 4-6S, jednak dla Explorera zalecane są 4S. Średnica wału to 1,5mm.

- FC – GOKU F411 FC – również produkcji firmy Flywoo. Na jego pokładzie znajdziemy:
- procesor: STM32F411;
- akcelerometr: MPU6000;
- układ OSD: BetaFlight OSD w/ AT7456E chip;
- pamięć BlackBox o pojemności 8MB;
- przetwornicę napięcia step-down 5V 2A;
- otwory montażowe 16x16mm.
Całość zamyka się w wadze 2,6 grama. Dostajemy tutaj dość prosty, standardowy kontroler lotu oparty na procesorze F4.

- ESC – GOKU BS13A ESC4 in 1 – wchodzą w skład zestawu ,,kanapki” z FC, stąd też takie same wymiary montażowe 16x16mm. Opierają się na chip-ie BB2 – stąd maksymalnie obsługują protokół DSHOT600. Na chwilę obecną nic nie wiadomo, czy ESC będą w stanie obsługiwać funkcję RPM FILTER w Betaflight (o której przeczytacie w tym artykule: ?????? Maksymalne napięcie zasilania dla ESC to 17V, a więc maksymalnie baterie LiPo 4S. Waga: 2.6 grama.

- Nadajnik wideo – 5.8GHz z obsługą protokołu smartAUDIO oraz zmiennym zakresem mocy . Do wyboru mamy PIT/25mW/50mW/100mW/200mW, bądź 450mW. Waga nadajnika VTX: 3 gramy.

- Moduł GPS – Flywoo Goku Gps Mini V1.0.
- Buzzer z własnym zasilaniem, umieszczony pod spodem tylnej części ramy.
Dodatkowo otrzymujemy (zamontowane już w modelu) druki 3d na kamerę FPV, moduł GPS oraz anteny odbiornika RC i nadajnika wideo.
Dodatki

Wraz z Explorerem otrzymujemy dodatkowo:
- długą antenę 5.8GHz do nadajnika VTX;
- 1 zapasowe ramię na przód i tył;
- zapasowe śrubki;
- 2 komplety śmigieł Gemfan 4024;
- diody RGB LED na ramiona – Flywoo 4X10mm Arm led board.
Dodatkowo, idąc za trendem w minaturyzacji kamer sportowych – do Flywoo Explorera LR będziemy mogli również dokupić:
- uchwyt / mocowanie dla kamery Insta360;
- bądź tzw. naked GoPro 7, czyli lekką obudowę pozwalającą przełożyć do niej całą elektronikę z obiektywem kamery GoPro 7. W ten sposób otrzymamy bardzo odchudzoną wersję kamery sportowej – oczywiście kosztem zmniejszenia odporności na upadki.
Niestety na chwilę obecną, z powodu ogromnego zainteresowania dronem FLYWOO EXPLORER LR – wszystkie dostępne sztuki w sklepie Banggood, jak i na stronie producenta Flywoo zostały sprzedane. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i poczekać na uzupełnienie zapasów magazynowych.
Na części zamienne, także będziemy musieli jeszcze trochę poczekać.
Chyba mało kto się spodziewał, że tak niewielki dron znajdzie zainteresowanie wśród tak wielu ludzi…
IFLIGHT CHIMERA 4 i GEPRC Crocodile Baby 4, czyli konkurencja dla Flywoo Explorer LR
Konkurencja i tutaj nie zamierza stać bezczynnie.
Już teraz (w chwili pisania tej recenzji) powstały kolejne mikro modele Long Range od rywalizujących ze sobą firm:

- iFlight Chimera4 4S (Banggood) (iFLIGHT), który zawiera m.in.
- Ramę: 4 cale – 178mm,
- Kontroler lotu + ESC: SucceX-E mini F4 Stack (35A 4-in-1 ESC),
- Nadajnik wideo: VTX SucceX-Force 800mW,
- Kamerę FPV: Caddx.us Turbo Eos V2 2.1mm 16:9 NTSC, lub Caddx Vista /Nebula,
- Silniki: 1404 3000, lub 3800KV,
- Moduł GPS,
- Śmigła:
- Nazgul 4030,
- Gemfan 4024.

- GEPRC Crocodile Baby 4S (Banggood) (GepRC), zawierający:
- Ramę: 4 cale Crocodile Baby 4″ 174mm,
- Kontroler lotu + ESC: GEPRC GEP-20A-F4 AIO F4,
- Kamera FPV: Caddx Vista HD,
- Silniki: GR1404 2750KV,
- Moduł GPS: BN-228,
- Śmigła:
- Gemfan 4042.
Cechą wspólną modeli Explorer LR, Chimera 4, Crocodile Baby 4 jest nie tylko zbliżona waga i osiągi, ale też zasilanie.
Preferowane są tutaj baterie LiPo 4s o pojemności maksymalnej 800mAH, bądź pakiety złożone z akumulatorków 18650 (tutaj pojemność nawet do 4000 mAH – dla dłuższych i wolniejszych lotów, jednak waga będzie >250g).
Pozostaje więc pytanie: co wybrać?
Innowacja od FLYWOO, mocne parametry iFLIGHT-a, czy jakość od GEPRC?
Wybór nie jest prosty… 😉
Hmmm Joshua Bardwell robił takie małe porównanie tych małych dronow na średniej baterii aby ocenić długość lotu i czas lotu na baterii … inaczej jak długo przy prędkości 15-20km jesteś w stanie latać i w konsekwencji jaki dystans przelecimy … w min 3:22 mamy porównanie i explorer nieco przewyższa wszystkie powyższe:
https://www.youtube.com/watch?v=hTkE9wqUepg
zakładam tez ze energia nie idzie w eter wiec pewnie silniki oraz kształt konstrukcji oraz ewentualnie warunki pogodowe jakoś wpływały
Aha nie rozumiem czemu dla explorera wpisane jest 2750kv podczas gdy na zdjęciu te silniki maja wpisane 3750 ? o co chodzi?
Flywoo Explorer LR 4 jest kilka gramów lżejszy od konkurentów i stąd ta różnica, plus, jak piszesz warunki pogodowe (mniejszy wiatr, itp.)
Flywoo Explorer wg początkowego projektu Davida faktycznie miał być wyposażony w silniki 1404 3750KV, jednak ostatecznie wybór padł na 2750KV.
Powodem tej decyzji było bezkompromisowe uzyskanie długich lotów, co przy 3750KV nie byłoby możliwe (wyższe obroty = większe zapotrzebowanie na prąd). Jednak sam gdybym miał wybór, to wybrałbym właśnie silniki o obrotach 3700KV, czyli Iflight Chimera 4. Zdecydowanie pewniej i przyjemniej taki dron się prowadzi podczas silniejszego wiatru.
Aparatura spoko, ale nie kupuj tych gogli Eachine EV100 . Niby takie tanie fatsharki, ale rozczaruje cię wielkość ekraników. I nie powinieneś już teraz kupować docelowego drona, jakim zapewne będzie ta iFlight Chimera4. Kup na początek jakiegoś taniego woopa albo mikro 2,5 cala, Po pół roku jak ogarniesz w miarę dobrze latanie na symulatorze i na żywo, to dopiero kup tego iFlight Chimera4 lub innego jaki akurat będzie ci odpowiadał. Inaczej wpakujesz się w koszta i nabawisz frustracji.
Witam przygotowuje sie do 1 zakupu drona do nagrań ( GO PRO 7)
póki co latam na phantomie 3 ćwiczę już na symulatorze FPV teraz pytanie
czy zestaw
iFlight Chimera4 LR Motor – PNP 3800KV
FrSky Taranis X9 Lite- NON LBT
Eachine EV100 720*540 5.8G 72CH
będzie dobry na początek?
Bobo ma rację, nie kupuj gogli Eachine EV100. Powstały jako produkt udający ,,Fatsharkowe gogle FPV”, ale do tu ideału strasznie daleka droga. Mają zdecydowanie za małe ekrany, przez co zamiast przyjemności – będzie rosnąca frustracja, dlaczego wszystko jest takie małe. Żadnej przyjemności z latania… Jeżeli ma być nieźle, a tanio – przemyśl zakup gogli Eachine EV800DM . Jeżeli nie odpowiada Tobie wygląd i noszenie kubełkowych gogli, może tutaj znajdziesz coś dla siebie: https://hellodronerc.pl/gogle-fpv-do-drona-top-12-goggles-fpv/ – gdzie zamieściłem wykaz najpopularniejszych gogli FPV.
FRSKY TARANIS X9 Lite – z uwagi na nowe gniazdo modułów nadawczych, które jest niekompatybilne z wcześniejszym standardem JR, proponowałbym równie dobrą i też z protokołem ACCESS – Taranis QX7: https://www.banggood.com/FrSky-Taranis-Q-X7-ACCESS-2_4GHz-24CH-Mode2-Transmitter-with-XJT-ACCST-SYSTEM-Module-for-RC-Drone-p-1650440.html?rmmds=search&ID=2246296968&cur_warehouse=CN&p=CV30105215326201606X&custlinkid=1368569
iFlight Chimera4 LR Motor – PNP 3800KV – hmm, też mnie kusi ta propozycja. W takiej konfiguracji (KV silników) mamy drona zdolnego do lotów akrobatycznych Freestyle i nieco dalszych lotów. Nieco, bo do znacznie dalszych polecałbym wersję z silnikami 3000KV. Osobiście mogę odradzić wybór Chimaera 4LR z ramą typu Dead CAT – jest znacznie trudniejsza do konfiguracji PID-ów i bardziej podatna na wiatr. Bardziej skłaniałbym się na Chimerę 4 LR w wersji z ramionami ułożonymi w X: https://www.banggood.com/IFlight-Chimera4-LR-Micro-Long-Range-4-Inch-4S-Freestyle-FPV-Racing-Drone-PNP-or-BNF-Caddx_us-Turbo-Eos-V2-Cam-F4-FC-35A-ESC-1404-3000-or-3800KV-Motor-p-1747404.html?rmmds=search&ID=6296446&cur_warehouse=CN&p=CV30105215326201606X&custlinkid=1368582
PS: Wybacz, że odpowiadam po tak długim czasie.
Podziel się z nami informacją, jeżeli już dokonałeś wyboru sprzętu.