Z radością mogę napisać, że nastał wreszcie dzień, w którym doręczyciel listów dostarczył bardzo oczekiwaną przeze mnie paczkę. To właśnie w niej znajdował się zakupiony w Chinach dron PFV: GEPRC MARK 2 BNF. Przyszedł więc czas na jego recenzję.
Miłego czytania! 😉

Wstęp
Przyznam, że zanim wybrałem konkretnie ten model, przejrzałem dziesiątki ofert sklepów w Polsce oraz w Chinach.
Wśród ogromnej ilości dostępnych aktualnie na świecie części do dronów oraz już złożonych zestawów wybór nie był od razu tak oczywisty.
Skąd zatem wziął się wybór na konkretny model?
Mając już u siebie jednego i zarazem pierwszego drona 250 od ponad dwóch lat, wykonałem dużą ilość testów i modyfikacji posiadanego sprzętu. Często również i napraw, jak to bywa przy nauce nowych manewrów 😉

Typy lotów dronem FPV 250
Praktycznie możliwe są 3 rodzaje lotów dronem na ramie 250 i wyżej.
1. Loty wyścigowe – szybkie omijanie przeszkód, przelatywanie nad wszelakiego rodzaju pachołkami, tyczkami, rusztowaniami, czy drzewami w celu bycia na wytyczonej trasie jako 1.
Liczy się precyzja, szybkość, duża moc silników i każdy gram modelu.
2. Loty freestyle – loty najczęściej wykonywane z dodatkowo montowaną kamerą sportową na ramie quadcoptera. Celem pilota jest wykonywanie takich akrobacji w powietrzu, by nagranie z jego przelotu przyciągnęło widza nie tylko pięknym miejscem, ale też jego sposobie ukazania.
W przeciwieństwie do pkt. 1. tutaj waga ma drugorzędne znaczenie.
Modele przeznaczone do freestyle z uwagi na zamontowaną dodatkową kamerę oraz baterię o znacznie większej pojemności niż w pkt. 1. najczęściej ważą powyżej 600g. Wobec tego silniki muszą również dostarczyć wystarczającą ilość ciągu, by dronem pilotowało się precyzyjnie i przyjemnie z dostatkiem mocy.
3. Przeloty widokowe – wolne latanie nad danym terenem zazwyczaj bez akrobacji, lub z ich małą liczbą. Cel to jedynie zwiedzanie i ewentualne filmowanie miejsc z perspektywy lotu ptaka.
Sens zakupu kolejnego drona
Po wielu godzinach wylatanych na Motylku (nazwa mojego pierwszego bezszczotkowego quadcoptera) wiedziałem, że loty freestylowe i widokowe to jest właśnie to.
,,Ale zaraz… przecież masz już model, który do tego się nadaje i nim właśnie latasz. Na co Ci kolejny?”
Bardzo często stawiałem sobie to pytanie, czy aby na pewno potrzebuję kupna kolejnego drona. Szybko jednak w głowie następowała kalkulacja:
-mam dużą ramę, ale silniki nie są demonami mocy
-bez założonej kamery sportowej Motylek lata świetnie, ale z nią nie dam rady robić wymagających ewolucji w powietrzu (znów za słabe silniki)
-skoro za słabe silniki do śmigieł dwupłatowych 6 cali, to może 5 cali trzypłatowe polepszą osiągi? Praktyka pokazała, że osiągi się poprawiły, ale nie w takim stopniu, jakim bym chciał.
-wymień silniki na lepsze/mocniejsze. I tutaj zaczynają się schody, bo regulatory też powinny być wtedy lepsze, a… i jeszcze kilka rzeczy.

Werdykt jeden – zakup części i składanie nowego drona, bądź kupno nowego z przeznaczeniem do freestyle.
Oferty sklepów z dronami FPV
Oferty polskich sklepów nie były dla mnie zadowalającą opcją.
Raz, że ceny znacznie wyższe (no cóż podatek VAT na produkty sprowadzane z Chin ma swoje odbicie), a dwa – zawsze coś mi nie pasowało w danej konfiguracji, czy dostępności części.
Wybór zatem padł na Chiny i ta sama droga poszukiwań.
Kuszącą opcją były propozycje od firmy Eachine:
Wizard x220s oraz Wizard x220HV (opisanego na blogu tutaj).

Mając już jednak kilka produktów tej firmy, chciałem spróbować czegoś innego z innych znanych marek.
Po zapoznaniu się z obecnymi produktami i opiniami w sklepach chińskich, jak i zdaniem recenzentów na YouTube podjąłem decyzję.
Zawęziłem poszukiwania do firmy GEPRC.
Propozycje modeli dronów od firmy GEPRC
Do wyboru były modele BNF, lub PNP o nazwach:
GEPRC GEP khx5 Elegant (klik), GEPRC GEP-Mark 2, GEPRC Pika (klik) – każdy oparty na ramie dla śmigieł 5-calowych.

Każdy z nich również posiada ten sam kontroler lotu, regulatory, anteny PAGODA, czy śmigła. Różnią się natomiast kształtem ramy i silnikami.

Wybór w sumie nie był tutaj już trudny – muszę być w stanie zamontować kamerę sportową Xiaomi YI oraz baterię na górnym pokładzie ramy.
Taką możliwość daje jedynie złożony model GEPRC MARK 2 (opis marki GEPRC oraz ram Mark2 i Elegant znajdziecie pod tym linkiem).
Dodatkowo silniki GR-2207 2400kV nie zabiją mi tak szybko baterii, jak to ma miejsce w GEPRC Elegant i GEPRC Pika z silnikami GR-2306 2450kV.
Od lutego dostępny jest także model o nazwie GEPRC Crocodile 7 (klik), dron przeznaczony do dalszych lotów z GPS i nowszym kontrolerem lotu SPAN F4:

3,2,1 – Zaczynamy od pudełka
Pora na zapoznanie się z wyglądem i zawartością opakowania GEPRC GEP-Mark2 230 mm BNF.
Zestaw GEPRC Mark 2 BNF zakupiłem w chińskim sklepie banggood.com (klik), lecz jest dostępny także bezpośrednio u producenta (klik), jak również w innych sklepach (większość jednak w Chinach).
Wygląd przesyłki
Tuż po rozcięciu foliowej torby przesyłkowej ukazuje nam się kartonowe pudełko zabezpieczone dodatkowo owiniętą jedną warstwą pianki.

W moim przypadku, pomimo tysięcy kilometrów przebytych przez paczkę – ta nie doznała poważniejszych obrażeń. Jedynie drobne wgniecenie, które nie powinno mieć wpływu na zawartość opakowania.

Samo opakowanie nie zdradza malunkami dokładnej zawartości, jak to było w przypadku bratniego modelu GEPRC ELEGANT BNF. Ozdobione w stylu klasycznym dla firmy GEPRC (czarny mat i drobne wstawki z kolorowych pasków i łuków), co jednak mi bardzo przypadło do gustu.
Zawartość opakowania GEPRC Mark2 BNF

Po otworzeniu opakowania od razu ukazują się nam instrukcje obsługi dotyczące najważniejszych ustawień oprogramowania Betaflight dla modelu GEPRC Mark 2 BNF, konfiguracji dołączonego odbiornika FRSKY R-XSR, kanałów z częstotliwościami nadajnika wideo (VTX) oraz dwie kartki A5 z zestawem naklejek od producenta GEPRC.


Kolejno znajduje się piankowa wytłoczka, a pod nią kolejna chroniąca sam dron GEPRC Mark 2.

Dodatkowo umieszczono tutaj podstawkę z druku 3d do montażu kamery sportowej na ramie oraz pilot do zmiany ustawień kamery FPV znajdującej się w modelu.

Zapasowe części
Następnie pod wytłoczką z dronem znajdują się 3 torebki strunowe zawierające komplet części:
- 2 x anteny 5.8 GHz GEPRC PAGODA 2;
- 2 x rurki plastikowe osłaniające anteny odbiornika + 2x osłonki do zakończeń rurek
- 3 klucze Allena
- 5 pasków/ rzepów o dwóch szerokościach i kolorach do montażu baterii na ramie i kamery sportowej;
- 1 x zapasowe ramię;
- 2 komplety kabli do podłączenia odbiornika do kontrolera lotu
- dodatkowe płytki karbonowe służące do montażu kamery FPV i kamery sportowej;
- zapasowe śrubki
- 4 x wydruk 3d jako osłona zakończeń ramion i jednocześnie miękki montaż silników;
- 2 x pianki antypoślizgowe baterii na ramę;
- 2 opakowania 10 śmigieł lewych i prawych 5040×3.


Producent, jak widać już po liczbie dołączonych elementów dodał wszystkie najpotrzebniejsze rzeczy do lotów dronem. Ba – dał nawet więcej, bo zapasowe ramię, zapasowe śrubki, kilka pasków rzepowych, czy choćby druga antena 5.8 GHz do gogli nie jest standardem u innych producentów.
A szkoda…
Wygląd GEPRC MARK 2 BNF
Przejdźmy zatem do przedstawienia wyglądu naszego bohatera.
Wybrałem wersję w kolorze RED BNF, dostępna jest także wersja SILVER BNF (ang. Bind And FLY) oraz obydwie wersje kolorystyczne opisane jako PNP (ang. Plug And Play). Wersja BNF Mark2 zawiera dodatkowo zamontowany i podłączony już w modelu odbiornik FRSKY R-XSR, zaś wersja PNP nie posiada żadnego odbiornika (trzeba samemu podłączyć i skonfigurować swój odbiornik!) – stąd także wynika różnica w cenie między wersją BNF, a PNP.

Wersja w kolorze RED zawiera czerwone wstawki w postaci:
-Pomalowanego na czerwono aluminium, z którego wykonane są silniki i słupki ramy oraz pająka/rusztowania wzmacniającego pokład ramy i miejsce montażu kontrolera lotu i regulatorów ESC
-Czerwonych wydruków 3D: tylnej podstawki na pasek LED, anteny odbiornika oraz anteny 5.8 GHz nadajnika wideo, podstawki pod kamerę sportową, osłon na końce ramion.
-Różowych, przezroczystych śmigieł trójpłatowych o rozmiarze 5 cali i skoku 40 stopni
,,Po wyjęciu z pudełka GEPRC Mark 2 BNF od razu widać, że czegoś w nim brakuje

Aby model był w pełni gotowy do lotu, czy chociażby do pierwszego uruchomienia, najpierw trzeba przykręcić antenę 5.8 GHz! oraz założyć dołączone do zestawu osłonki anten odbiornika.
Tak się prezentuje model w pełni gotowy do lotu (dołożyłem od siebie osłony silników, które nie są w zestawie z dronem!):

Przyznam szczerze, że firma GEPRC zrobiła kawał świetnej roboty w zaprojektowaniu modelu Mark 2 BNF. Dron urzekł mnie swoim nietuzinkowym wyglądem – agresywnej i zarazem zgrabnej sylwetce podkreślonej przez kolory czerwieni oraz strzałkowate zakończenia ramy i ramion. Smaku dodaje znajdujący się z tyłu quadcoptera pasek z dwoma diodami RGB LED, który po podłączeniu zasilania świeci na różnobarwne kolory.

Oglądając zdjęcia GEPRC MARK 2 BNF na stronach sklepów, czy producenta quadcoptera, model owszem bardzo mi się podobał. Jednak zdjęcia nie oddają w pełni wyglądu modelu. W rzeczywistości ten prezentuje się naprawdę fantastycznie i moim zdaniem jest to jedna z najpiękniejszych budowli dronów do freestyle.
Nawet bardzo sławna rama Armattan Chameleon, czy Armattan ReverB nie zrobiły na mnie takiego wrażenia. Pomijając dziesiątki ram innych producentów, które już widziałem.

I nie myślcie, że recenzja jest przez kogoś opłacona, żebym tak bardzo chwalił produkt firmy GEPRC. Po prostu producent dołożył wszelkich starań, by wyglądem Mark 2 urzekał i bił całą konkurencję dronów do wyścigów i freestyle. Widać to w każdym detalu wykończenia i zaplanowania ramy
Moim zdaniem – mimo pojawienia się blisko rok temu na rynku ramy Mark 2, powstanie jeszcze sporo konstrukcji dronów wyścigowych/ freestyle opartych na niej.
Ode mnie wygląd, jakość materiałów i dbałość o detale tego modelu zasługują na ocenę 6/6.
Unboxing (rozpakowanie) modelu GPERC GEP-MARK2 230 mm BNF oraz pierwsze wrażenia możecie zobaczyć także na moim kanale YouTube:
PARAMETRY TECHNICZNE GEPRC MARK 2 BNF
Większość wyposażenia Mark2 BNF jest wyprodukowana i sygnowana logiem GEPRC. Wyjątek stanowi zamontowana w quadcopterze kamera FPV – RUNCAM SWIFT 2.
Zacznę od opisu kontrolera lotu o nazwie SPAN F4 TOWER, który jest autorskim rozwiązaniem firmy GEPRC. Co prawda jest już na rynku kilka podobnych kontrolerów lotu w wyglądzie i tej samej funkcjonalności, lecz nie posiadając ich osobiście nie mogę stwierdzić na ile są podobne/różne do oferowanego przez GEPRC.
Kontroler lotu AIO SPAN F4 TOWER
Na swojej stronie producent podaje, że SPAN F4 TOWER powstał, by uczynić budowanie dronów wyścigowych i do freestyle szybkim i prostym.

Plusy i minusy AIO FC
Umieszczenie sekcji odpowiedzialnych za zasilanie, regulatorów ESC, nadajnika wideo, kontrolera lotu, układu OSD i filtracji zasilania linii 5V na łącznie dwóch płytach laminatu przynosi rzeczywiste korzyści dla ,,budowniczych”.
Należą do nich:
– o wiele mniejsza waga takiego zestawu, niż w przypadku oddzielnych regulatorów dla każdego silnika, nadajnika wideo, układu OSD, przetwornic zmniejszających napięcie do 5V i 12V (nawet do 20g);
– niewielka ilość zajętego miejsca w ramie oraz mniejsza plątanina kabli wewnątrz modelu.
Na pochwałę zasługuje fakt, że cała wieżyczka kontrolera lotu przymocowana jest do ramy za pośrednictwem gumowych dystansów antywibracyjnych. Zatem większość wibracji od śmigieł i silników powinna ominąć kontroler lotu, a w szczególności żyroskop. Ma to bardzo duże znaczenie dla precyzyjnego i gładkiego prowadzenia modelu, szczególnie w freestyle.
Cóż jest także i ta gorsza strona stosowania układów All-In-One:
– w przypadku awarii jakiegokolwiek elementu najczęściej konieczna będzie wymiana całej wieży kontrolera lotu, co jest bardzo kosztowne
– w przypadku SPAN F4 TOWER pozostaje nam zakup całej wieżyczki FC + ESC. Producent nie sprzedaje oddzielnie ESC i FC, a jedynie razem (koszt ~ 400 zł za całość jest bardzo drogim rozwiązaniem, gdy coś się uszkodzi).
Parametry SPAN F4 TOWER
Dokładne dane kontrolera lotu podaję poniżej:
– Model: SPAN F4 Tower
– Rozmiar: 36x36x14mm
– Wysokość wieży: 14mm
– MCU: STM32F405
– Żyroskop i akcelerometr: MPU6000 z obsługą pętli 8/8 kHz
– Maksymalny stały prąd przepływający przez ESC: 4*40A / Max: 45A w piku przez 5s.
– Oprogramowanie ESC: BLHELI_S z dostępnymi protokołami Oneshot125/Oneshot42/Multishot oraz Dshot 150/300/600
– zintegrowany nadajnik VTX z audio (48CH) (dostępne tryby: OFF/25/200/600mW) z możliwością zmiany ustawień przez nadajnik poprzez protokół IRC Tramp/Furious FPV
– zintegrowana przetwornica step-down 5V 3A wraz z filtrem przeciwzakłóceniowym
– Całkowita waga:21g(FC+ESC)
– Nazwa Firmware: OMNIBUSF4SD
W przypadku SPAN F4 Tower mamy do dyspozycji 3 porty UART, przy czym:
– jeden jest wykorzystywany w postaci gniazda do podłączenia odbiornika RC;
– drugi jest wykorzystywany do obsługi i konfiguracji wbudowanego nadajnika wideo, którego ustawienia mocy i kanałów można zmieniać również przyciskami na płycie kontrolera lotu (tutaj z pomocą 4 kolorowe diody LED wyznaczające moc i wybrany kanał);
– trzeci do naszej dyspozycji w postaci pól lutowniczych na płycie z FC.
W wersji BNF do wieżyczki kontrolera lotu podłączone i skonfigurowane są od razu:
– kamera RUNCAM SWIFT 2 wraz z mikrofonem
– buzzer
– konfigurowalne z poziomu Betaflight diody LED RGB
– odbiornik FRSKY R-XSR
– zintegrowany z płytą kontrolera nadajnik wideo 5.8GHz wraz z aluminiowym radiatorem oraz podłączona do niego (przy pomocy wtyczki MMCX) przedłużka gniazda antenowego (RP-SMA)
– ESC 40A wraz z silnikami i wtyczką zasilania xt60 oraz kondensatorem elektrolitycznym 220 nf 35V (niestety bez LOW-ESR).
Dron przybył do mnie z wgranym i w pełni skonfigurowanym oprogramowaniem Betaflight v3.2.5 oraz BLHELI_S 16.6 (Official).
W chwili obecnej (styczeń 2019 r.) – dostępne są już kontrolery lotu oparte na procesorach ARM F7, żyroskopem obsługującym pętle do 32 kHz oraz ESC z obsługą DSHOT1200. Stosuje się je jednak szczególnie w wielowirnikowcach o przeznaczeniu wyścigowym, rzadziej do freestyle.
Silniki GEP-GR2207 2400kV
Jakość i wydajność silników będę w stanie opisać w pełni po kilku/kilkunastu lotach modelem Mark 2. Wizualnie widać, że producent zadbał również o jakość wykonania silników. Drążony wał w dzwonku, równo i czysto nawinięty stator zwojami drutu 0,7mm, bardzo wąska szczelina powietrzna między statorem i magnesami (0,15mm wg danych producenta), czy łożyska japońskiej firmy NSK budzą zaufanie. Dodatkowo zastosowanie magnesów arc N52H powinno sprzyjać osiąganiu większej mocy i momentu obrotowego w stosunku do standardowych magnesów N52.

Już podczas obracania dzwonkiem w palcach czuć wyraźne (ale też nie za mocne) opory i przeskoki na polach magnesów. To wszystko świadczy bardzo dobrze o jakości i można śmiało stwierdzić, że są to silniki klasy premium. Zatem nie powinny mieć problemu z szybkim rozpędzaniem i precyzyjnym lotem modelu z dodatkową kamerą sportową na pokładzie, nawet przy cięższych śmigłach z agresywniejszym kątem łopatek
Baza silników, jak podaje GEPRC w specyfikacji technicznej wykonana jest ze stopu aluminium 7075, natomiast wał ze stali. Uwagę zwracają także odsłonięte spody statorów mające na celu zmniejszenie całkowitej wagi silnika – co obecnie zaczyna już być standardem, także u innych producentów.
Kamera RunCam Swift 2
Model GEPRC Mark2 BNF jest wyposażony w kamerę RUNCAM SWIFT 2 w systemie PAL z soczewką 2.1 mm. Pomimo błyskawicznie nasycającego się rynku ogromną ilością przeróżnych kamer FPV , RUNCAM SWIFT 2 nadal jest uważana przez większość osób za jedną z najlepszych w swojej klasie.
Kamera jest oparta na matrycy 1/3 CCD 600TVL, a więc wibracje śmigieł, czy silników nie wpływają na jakość odbieranego obrazu podczas lotu. Kolejną zaletą sensora CCD jest bardzo szybka zmiana kontrastu obrazu przy przelatywaniu z ciemniejszych (słabiej doświetlonych) miejsc i odwrotnie.
Ma to ogromne znaczenie dla pilotów wyścigowych, jak i freestylow’ców. Tutaj liczy się, by obraz był cały czas aktualny, bez większych opóźnień i zniekształceń.

Runcam Swift 2 występuje w dwóch wersjach kolorystycznych: pomarańczowej oraz czarnej. W przypadku Mark2 BNF otrzymujemy wersję czarną, co świetnie komponuje się z pozostałymi komponentami drona.
Rama GEPRC GEP-Mark2
Jako bazę konstrukcyjną producent użył własnej, autorskiej ramy karbonowej GEPRC Mark2 o przekątnej ramion wynoszącą 230mm. Rozmiar ramy odpowiedni więc dla śmigieł 5 cali.

Grubość płyty górnej oraz dolnej wynosi 2mm, płytki przedniego zderzaka 1,5mm, natomiast ramion 4mm. Zarówno jakość, jak i wygląd ramy są fenomenalne, a kompletny ich opis zamieściłem już wcześniej.
Waga ramy to ~ 120g.
Odbiornik FRSKY R-XSR
Nie bez znaczenia znalazł się tutaj jeden z najmniejszych na chwilę obecną odbiorników RC 2.4 GHz od firmy FRSKY. Rama GEPRC GEP-MARK2 nie posiada za wiele przestrzeni w środku na montaż podzespołów. Stąd słuszna decyzja producenta quadcoptera, by zaopatrzyć ten model w najmniejszy i najlżejszy odbiornik RC, który dodatkowo posiada telemetrię zwrotną. Waga odbiornika R-XSR z antenami to zaledwie ~3g. Wymiary… no cóż, sami zobaczcie:

Waga GEPRC Mark 2 BNF
Quadcopter od GEPRC, mimo zastosowania lekkich elementów elektronicznych nie należy do lekkich. Wagę przedstawia poniższe zdjęcie:

Oczywiście przeznaczeniem tego koptera jest freestylowe latanie, wobec czego nie dąży się tu do uzyskania ekstremalnie niskiej masy.
Wrażenia z użytkowania modelu
Nastał marzec 2019r., a więc minęło już trochę czasu od zakupu modelu GEPRC MARK2 BNF. Przez ten czas pogoda pozwoliła wykonanie kilkunastu oblotów modelem i pewne przemyślenia o nim.
Poniżej znajdziecie podsumowanie z użytkowania quadcoptera.
Zawarłem je w postaci drugiej części recenzji wideo oraz rozszerzenia wpisu.
Minusy
Zacznę od opisu minusów GEPRC MARK 2 BNF. W zasadzie części technicznej, gdzie możemy napotkać pewne niedogodności.
Osłony ramion 3D
Model przybywa do nas wraz zestawem części zapasowych, a w śród nich znajdują się również osłony końcówek ramion z druku 3D. Pełnią one także rolę miękkiego montażu silników, czyli powinny tłumić wszelkie drgania generowane podczas ich pracy. I cóż… tutaj doznałem pierwszego rozczarowania.

Okazało się niemożliwe w moim przypadku poprawne zamontowanie osłonek na ramiona. Powodem okazały się za krótkie śruby dostarczone do silników. Już przy próbie montażu 1. silnika na ramię z założoną osłoną – zniszczyłem pierwsze zwoje gwintu w w dwóch otworach montażowych silnika. Ostatecznie zrezygnowałem z dalszego montowania osłon z druku 3D, na rzecz wcześniej już zakupionych – uniwersalnych plastikowych osłonek dla silników 22XX firmy KingKong.

Jakość obrazu VTX
Kolejną – na szczęście nie aż tak poważną niedogodnością – jest jakość obrazu nadajnika VTX wbudowanego w GEPRC F4 SPAN TOWER.
O ile bez włączania silników obraz jest naprawdę czysty, to już po ich uruchomieniu pojawiają się nam liczne, różnobarwne przebarwienia w obrazie. Efektem tego jest zastosowanie niewystarczającej filtracji zakłóceń w zasilaniu nadajnika. Producent mógłby dołożyć większych starań w przypadku izolacji nadajnika wideo od zakłóceń generowanych przez silniki.
Jakość obrazu kamery RUNCAM SWITF 2
Następną rzeczą, którą możemy akurat sami zmienić jest obraz z samej kamerki FPV – RUNCAM SWIFT 2. Lekkie zabarwienie obrazu na różowo oraz bardzo wysoka jasność obrazu może nam nie przypaść do gustu. Wystarczy jednak zdjąć górny pokład ramy modelu i wpiąć w SWIFT 2 dostarczony w zestawie pilot, by dokonać korekty obrazu. Jak tego dokonać opisałem w tym artykule.
Dostępność części zamiennych
Ostatnim (dość dużym dla mnie) minusem jest dostępność części zamiennych do modelu GEPRC MARK2 BNF. O ile wszelkie osłony z druku 3D, zapasowe ramiona, czy nawet diody RGB LED możemy bez problemu kupić w sklepie np. Banggood, to już np. silniki kupimy tylko poprzez stronę producenta. Koszt zakupu części do MARK2 również nie należy do tanich.
Produkt klasy premium, ale ceny także są ,,premium” (czyli strasznie wysokie).
Pozytywne strony
Geprc Mark2 BNF oczywiście poza małymi ,,wpadkami” producenta posiada również pozytywne strony.
Rama GEPRC MARK 2 230mm
Rama GEPRC Mark 2 została wykonana z szczególną dbałością o detale. Każdy element ramy jest bardzo starannie powycinany – nie ma mowy tu o nierównym wycięciu, czy niespasowaniu. Wysoka jakość karbonu od razu bije w oczy. Podczas próby wyginania ramienia – te jedynie delikatnie się poddaje się bardzo mocnej próbie wygięcia. Zastosowany tu karbon jest naprawdę bardzo sztywny i wytrzymały, co potwierdziło już kilka poważniejszych upadków modelu.
Wygląd ramy także urzeka, z resztą jak i pozostałe elementy składowe. Widać na każdym detalu modelu dbałość o jakość i szczegóły wykończenia.
Silniki i ogólna sterowność
Chociaż głównym przeznaczeniem quadcoptera od GEPRC to freestyle, to jednak ten ma tak duży zapas mocy silników, że wyścigowcy także nie mieliby na co tutaj narzekać. Quad od razu reaguje na wszelkie ruchy drążków z aparatury, nie ma nawet chwili zastanowienia. Lata się nim komfortowo i przewidywalnie, a gdy trzeba ujawnia swój ogromny zapas mocy. Dołożenie kamery sportowej na pokład nie sprawia tutaj również żadnego problemu – model w dalszym ciągu chętnie przyspiesza i wciąż ma bardzo duży zapas mocy.
A co po upadku modelu…?
Obecnie mój model GEPRC MARK2 BNF po ostatnim upadku został skutecznie ,,przyziemniony” i będzie musiał poczekać na wymianę silka/ów.
Zawiniły tutaj śmigła RACERSTAR 5048×3, na których większość czasu latałem. Niestety podczas ostatniego przelotu w jednym śmigle pękła nieoczekiwanie i samoistnie jedna z łopatek.

W efekcie quadcopter wykonał w powietrzu kilka szybkich rolek (tzw. death roll) i z impetem uderzył w ziemię. Upadek był na tyle mocny, że uszkodzeniu uległ dzwonek silnika, który nie wytrzymał spotkania z ziemią.
Samoistne pękanie tych śmigieł w locie skutecznie mnie do nich zniechęciło. Zatem po takich przygodach nie mogę polecić śmigieł 5048 od RACERSTAR.

Silniki GEPRC GR2207 2400KV
Oczywiście silniki GEPRC GR 2207 2400KV są strzałem w dziesiątkę w tej konstrukcji – mają bardzo dużo mocy. Jednak w moim przypadku konkretniejszy upadek modelu z wysokości maks. 6 metrów skończył się trwałym uszkodzeniem dzwonka jednego z silników. Drugi silnik natomiast , mimo wgniecenia w dzwonku działa, lecz strasznie bije i wibruje podczas pracy. Praktycznie, by model latał dalej – powinienem zakupić i wymienić dwa silniki. Szkoda tylko, że obecnie dostępne są one jedynie u producenta (i do tego za niezbyt przyjemną cenę dla naszego portfela – 19.90$).
Wobec tego zastanawiam się nad zakupem dwóch silników firmy RCX LS2207 2400KV (tańsza opcja), bądź RCX NK2207 2400KV (droższa wersja).
Zanim dron dostanie nowe silniki…
Póki co spróbowałem o własnych siłach naprawić uszkodzone silniki.
Jeden wymagał wyprostowania góry dzwonka, zaś drugi wyważenia.
Wyprostowanie nie było takie trudne, lecz wyważenie przysporzyło mi sporo problemów.

Wyważanie metodą naklejania kawałków taśmy w niewyważonym miejscu nie przynosiło za dobrych efektów. Ramię z silnikiem wibrowało albo mocniej, albo słabiej – ale nadal wibrowało. Znaczną poprawę przyniosło dopiero naniesienie znacznej warstwy kleju na gorąco z boku dzwonka.

Powyższe operacje plus dodanie podkładek antywibracyjnych pod silniki umożliwiły mi dalsze latanie quadcopterem od GERPC.
Wprawdzie podczas lotu słychać lekkie wibracje wyważonego od silnika, ale DA SIĘ NADAL LATAĆ. Minimalnie quad stracił na mocy, na szczęście nie są to jakieś drastyczne różnice. Powiedziałbym nawet że bardzo małe w stosunku do w pełni sprawnego.
Mimo wszystko wiem, że i tak czeka mnie zakup nowych silników w miejsce uszkodzonych.
Wrażenia po dłuższym użytkowaniu
Pierwsze obloty z kamerą sportową możecie zobaczyć na poniższym wideo:
Kolejna porcja wrażeń z latania i serwisowania GEPRC MARK 2 BNF w kolejnym wideo:
Historia edycji wpisu:
- 10.01.2019 – powstanie wpisu;
- 4.03.2019 – aktualizacja wpisu;
- 9.05.2019 – aktualizacja wpisu wraz filmami wideo;