Iflight nazgul evoque f5 dron test fpv

iFlight Nazgul5 Evoque F5X F5D – piękna bestia drona FPV?

IFlight Nazgul5 Evoque F5X i F5D to najnowsza i zarazem dość nietypowa propozycja 5-calowego drona FPV.

Mamy tutaj do czynienia zarówno z lekką i niewielką wieżyczką ESC i FC oraz bardzo masywną ramą i silnikami.

Całość dopełnia unikatowe oświetlenie, które sprawia, że nie można przejść obojętnie obok tego modelu.

Czy będzie to godny następca dobrze już Wam znanego modelu Iflight Nazgul 5 (o którym pisałem w tej recenzji)?

Przyjrzyjmy się, co dokładniej skrywa w sobie Iflight Evoque F5.

iFlight Nazgul5 Evoque F5 – rama i silniki

Iflight Evoque występuje w kilku wersjach:

Evoque F5D

Evoque F5X


Do wyboru mamy wersję:

Strona producenta drona z wersją analogową (klik) i cyfrową (klik).

Rodzaj ramy ma bezpośredni wpływ na charakterystykę lotu. I tak w przypadku ramy deadcat (z ang. umarły/rozpłaszczony kot) – przednie ramiona są ułożone w kącie rozwartym, a tylne w ostrym.

Takie rozwiązanie niweluje widok obracających się śmigieł z obrazu kamery FPV, jednak kosztem trudniejszego strojenia regulatora P.I.D.

Drugi rodzaj ramy, czyli X jest natomiast zupełną odwrotnością. Tutaj, z uwagi na symetryczne ułożenie ramion, strojenie P.I.D. jest o wiele prostsze i szybsze, a wiec bardziej przyjazne dla typowego pilota. Oczywiście wraz z ramą typu X dostajemy śmigła w kadrze kamery FPV ,,w gratisie”

Silniki w Evoque F5

iflight xing2 2207

Jednak rodzaj ramy to nie jedyna zagwozdka dla potencjalnego kupującego Evoque F5 😉

Kolejna, to jakimi bateriami będziemy zasilać nasz model (wersja 4S, bądź 6S).

I tutaj nie ma wielkiego zaskoczenia. Iflight użył silników o tym samym rozmiarze i KV, co w starszym bracie (Nazgul5 V1 i v2), czyli odpowiednio:

  • dla wersji z cyfrowym FPV:
    • 4s: silniki IFlight Xing2 2207 2755KV,
    • 6s: IFlight Xing2 2207 1855KV.
  • dla modelu z analogowym FPV producent rozszerzył ofertę o dodatkową wersję z silnikami Xing2 oraz Xing2-E (nieco tańsze, od serii Xing, m.in. przez inne łożyska):
    • w wersji 4s: IFlight Xing-E 2207 2755KV,
    • 6s: IFlight Xing-E 2207 1855KV.

Cóż, być może producent stwierdził, że skoro model oparty na analogowej wizji będzie nieco lżejszy od cyfrowego odpowiednika, to można też dać mu nieco słabsze i tańsze silniki? Bądź też miał być bardziej przystępny dla droniarzy z nieco mniej zasobnym portfelem? A może po części jedno i drugie?…

Powiew świeżości w dronach FPV

W tym przypadku widać, że producent wyszedł naprzeciw wszystkim ,,droniarzom”, każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Na pierwszy rzut oka Evoque f5 wydaje się dość podobny do swojego starszego brata, czyli Nazgul 5 v2, ale to tylko pozory 😉

W Evoque f5 producent dodatkowo wprowadził innowacyjny system osłon i oświetlenia drona:

Jak dotąd jest to pierwszy, 5-calowy model FPV, który w całości ma osłoniętą elektronikę znajdującą się w jego wnętrzu:

Ciekawym rozwiązaniem jest także zaprojektowanie druku 3d tak, by jednocześnie służył za uchwyt wtyczki XT60, anten nadajnika wideo i odbiornika:

iFlight Nazgul5 Evoque F5 XT60 r9mm  gps back - budowa drona fpv

Takie rozwiązanie powinno uchronić przewody baterii od przypadkowego kontaktu z obracającymi się śmigłami, a do tego ułatwić rozłączanie wtyku XT60 od gniazda.

Jak widać staje się to nowym trendem, a dowodem są nowe modele konkurencji Diatone Roma F35 i F4. Tutaj także producent zdecydował się na drukowany z TPU uchwyt dla gniazda XT60/XT30, anteny VTX i RC jednocześnie:

diatone roma f35 analog dron fpv wyścigowy

W przypadku drona Evoque F5 osłony boczne wykonane są z plastiku i stanowią integralną część dla mocowania kamery FPV oraz pasków z diodami RGB… Z jednej strony ciekawe i innowacyjne rozwiązanie, a z drugiej – przyczynia się do nieco większej ogólnej masy koptera, niż w przypadku tradycyjnych konstrukcji pozbawionych takich osłon.

Dla równowagi producent umieścił tutaj lekką wieżyczkę FC i ESC, co nieco rekompensuje ogólnie większą wagę ramy i jej osłon (wykonanych z druku 3D).

iFlight Evoque F5 – kontroler lotu i ESC

W zależności od wybranego przez nas wariantu wizji FPV (analogowa, bądź cyfrowa) otrzymamy jeden z dwóch rodzajów wieżyczki FC z ESC.

Digital FPV w Evoque f5

Wersja z digital FPV wyposażona jest w kontroler lotu o nazwie: SucceX-D Mini F7(HD) i zawiera:

iflight-nazgul-5-evoque-inside-top-specs-the-best-drone-fpv-2021
  • Mikrokontroler: STM32F722 216MHz
  • Gyro: 2x ICM20689
  • Blackbox: 32MB
  • OSD: Betaflight OSD
  • BEC: 5V 2.5A / 9V 2.5A
  • 6 pinowe złącze dla DJI Air Unit port (R1, GND, R2, T2, GND, 9V)
  • Zasilanie: 2-6S, MAX 6S
  • Firmware: IFLIGHT_F722_TWING
  • Wymiary zewnętrzne: 29x29mm
  • Otwory montażowe: 2020mm φ3
  • Gniazdo: USB Typ-C

ESC to 32-bitowe regulatory o maksymalnym ciągłym prądzie (dla jednego silnika) wynoszącym 55A i szczytowym 60A (przez 5 sekund). Oczywiście otwory montażowe są takie same, jak w przypadku kontrolera lotu, czyli 20x20mm.

Można by rzec, że wraz z cyfrowym wariantem otrzymujemy dość mocną konfigurację i tu nie chodzi tylko o silniki Xing2. Kontroler lotu z dwoma żyroskopami typu IVENSENSE to nadal rzadkość, nawet wśród topowych konstrukcji innych producentów dronów FPV. ICM20689 są droższymi układami w produkcji, są także znacznie czulsze na wszelkie zmiany orientacji modelu względem starszego MPU6000, co znacząco wpływa na strojenie i charakterystykę lotu modelu. Całość dopełniają 32-bitowe elektroniczne regulatory prędkości 55A, dzięki którym bez problemu będziemy mogli korzystać z funkcji RPM Filter w Betaflight. Nie wiesz o czym mowa? Spokojnie, wszystkiego dowiesz się z poradnika: RPM Filter i Betaflight 4.1 (bidirectional dshot) – poradnik A-Z

Analog FPV w Nazgul5 Evoque

Przyjrzyjmy się teraz analogowemu wariantowi. Zacznijmy od kontrolera lotu:

dron iflight evoque f5 analog FPV
  • Mikrokontroler: STM32F22RET6 216 MHz
  • Gyro: MPU6000
  • Barometr: DSP310
  • OSD: IFLIGHT OSD (AT7456E)
  • BEC: 5V 2.5A
  • BlackBox: 16MB
  • Porty UART: Uart: 4*UART
  • Firmware: IFLIGHT_SUCCEX_E_F7 4.2.0
  • Wymiary zewnętrzne: 27*27mm
  • Otwory montażowe: 20*20mm φ3
  • Gniazdo: USB Typ-C
  • Waga: 4.9g

W odróżnieniu od wersji cyfrowej, tutaj także otrzymujemy kontroler oparty na procesorze F7, jednak wyposażony w tylko jeden żyroskop MPU6000. Żyroskopy serii MPU6000 znane są z niezawodności, jednak kosztem mniejszej czułości. Wielu posiadaczy FC z MPU6000 opisuje je jako znacznie łatwiejsze do tuningu P.I.D., bo nie są aż tak bardzo wrażliwe na wibracje i zakłócenia elektryczne, jak ich następcy (np. ICM20689). Dlatego MPU6000 są bardziej polecane dla początkujących pilotów (mniejsza konieczność zmiany domyślnych ustawień filtrów i P.I.D. w Betaflight).

Analogowa wersja Evoque F5, również otrzymała 32-Bitowe ESC, ale o maksymalnym ciągłym prądzie dla silników równym 45A (o 10A mniej, niż w modelu HD).

iFlight Nazgul5 Evoque F5 – kamera FPV i nadajnik VTX

Przyjrzyjmy się teraz systemowi wizji.

O ile w przypadku modelu opartego na cyfrowym systemie FPV jednostka Caddx Vista z kamerą Caddx Polar to dość przewidywalny wybór (dobra do lotów w dzień i późnym wieczorem):

iflight nazgul 5 evoque inside - top specs - the best drone fpv 2021

tak przy ,,poczciwym analogu” kamera o nazwie: RACECAM dla może wydawać się nieznanym produktem.

O cyfrowym systemie FPV pisałem w tym artykule: DJI digital FPV system – cyfrowy obraz FPV w dronach wyścigowych?, dlatego pomijam tutaj szerszy opis samej jednostki Caddx Vista.

Jest to kamera produkcji iFlight, tak samo jak nadajnik wideo i antena nadajnika wideo.

Wg specyfikacji jest to kamera formatu micro (19x19mm) o rozdzielczości 1200TVL wyposażona w obiektyw 2.1mm. Jest to konkurent dobrze Wam już znanej Caddx Ratel (więcej o Caddx Ratel znajdziecie tutaj)

Kamera sparowana jest z nadajnikiem wideo formatu 20x20mm, obsługującym tryby PIT/25/200/400mW i 600mW…

Czyli w zasadzie ten sam nadajnik, co w modelu IFlight Nazgul5 v1/v2.

Ogólna ocena modelu IFlight Evoque F5


IFlight już od dłuższego czasu stara się wybić na czołówkę producentów tworzących drony FPV. Widać to przede wszystkim po specyfikacji modeli oraz detalach wizualnych. Wprawdzie oświetlenie ram, czy też innych części dronów widzieliśmy już w wielu innych konstrukcjach firm, jak np.:

  • Geprc Mark 2 BNF,
  • Geprc Elegant BNF,
  • Eachine Wizard X220/S,
  • Iflight Cidora SL5,

To jednak Iflight Evoque F5 jest pierwszym kompletnie chroniącym elektronikę i do tego oświetlonym ze wszystkich stron. Jest to jednocześnie ciekawe połączenie niezwykle masywnej ramy (duuużo karbonu!) i lekkiej wieżyczki FC z ESC (20x20mm). Całość, z uwagi na dość ,,pancerną” ramę nie jest jednak wagi piórkowej. Evoque F5 waży średnio 20 gramów więcej od typowych konstrukcji 5-calowych, co da się wyczuć podczas lotu. Nie oznacza to oczywiście, że lata się nim jak ,,ciężkim autobusem”, bo użyte silniki (rozmiaru 2207) spokojnie zapewniają duży dostatek mocy i ciągu.

Ciekawy jest również podział ESC i silników względem wybranej wersji. Model z cyfrowym systemem wizji otrzymał mocniejsze ESC (45A vs 55A) oraz silniki (lepsze łożyska).

Ciekawostką może być, także kamera FPV w ,,Analogu” – IFlight RACECAM 1200TVL – wg specyfikacji powinniśmy spodziewać się podobnej jakości obrazu, jak Caddx Ratel.

Natomiast w cyfrowym odpowiedniku IFlight umieścił jednostkę Caddx Vista połączoną z kamerą Caddx Polar, czyli dobrym zestawem do latania w dzień i późnym wieczorem. W sam raz do modelu, który ma tak nietuzinkowe oświetlenie.

Ciekawe, jaka będzie odpowiedź konkurencji na Evoque F5 😉

1 myśl o “iFlight Nazgul5 Evoque F5X F5D – piękna bestia drona FPV?”

  1. Czy wersja analogową evoque, zawiera barometr. Jeśli tak to jak go aktywować w cli?
    Bo po włączeniu w setup nadal nie widzę. DSP310 niby taki jest, ale w cli na liście takiego nie ma…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *