BLHELI ustawienia ESC konfiguracja BLHELI_S BLHELI_32 BLHELI Suite

BLHELI_S : konfiguracja ESC BlHeli i BETAFLIGHT

W tym artykule poznamy sposoby konfiguracji elektronicznych regulatorów prędkości (ESC), wyposażonych w oprogramowanie BLHELI_S. Są to regulatory z chipem BB1 i BB2, zatem większość obecnie wykorzystywanych ESC.

Najnowsze ESC – mające procesory ARM32 (np. takie) na pokładzie – konfigurowane są przy pomocy oprogramowania BLHELI_32.

Ich konfiguracja jest jednak w zasadzie bardzo podobna do zwykłego BLHELI_S.

Przydatne oprogramowanie dla ESC BLHELI_S

Sam posługuję zazwyczaj trzema programami do zmiany parametrów w swoich regulatorach:
1. BLHELI Configurator – jako rozszerzenie/aplikacja działająca w ramach przeglądarki internetowej GOOGLE CHROME:

UWAGA!!! Na chwilę obecną rozszerzenia BLHELI Configurator dla przeglądarki Chrome nie można w żaden sposób uruchomić.

Zatem do czasu naprawy błędu w BLHELI Configurator zalecam korzystanie z właściwego oprogramowania dla regulatorów BLHELI_S i BLHELI_32. Właściwego, czyli programu BlHeliSuite, który jest opisany nieco niżej.

 BLHELI Configurator Chrome dron
BLHELI Configurator


2. Właściwej, odrębnej aplikacji na komputer BLHELISuite:

BLHELISuite ESC dron FPV
BLHELISuite

3. BETAFLIGHT CONFIGURATOR – tutaj jedynie, gdy chcę dokonać kalibracji wszystkich ESC do protokołu ONESHOT125. Obecnie bardzo rzadko się z tego korzysta, lecz do testów samego ESC, czy testów charakterystyki lotu – nadal przydatne.

BETAFLIGHT CONFIGURATOR dron wyścigowy
BETAFLIGHT CONFIGURATOR

Potrzebne narzędzia

Aby przystąpić do zmiany ustawień naszych elektronicznych regulatorów prędkości potrzebne nam będą:
*nasz kopter z FC i ESC podłączonymi ze sobą, bądź też FC z podłączonym kablem sygnałowym ESC oraz doprowadzonym do ESC zasilaniem;
*kabel Micro USB
*komputer PC
*bateria LiPo – zasilanie ESC
*oprogramowanie:
a) przeglądarka CHROME oraz rozszerzenie BLHeli – Configurator (klik)
b) właściwa aplikacja BLHELI_S do pobrania stąd (klik).

Pobieramy właściwą dla naszych regulatorów, czyli dla:
BLHELI_S – wersję BLHeliSuite16714901.zip
BLHELI_32 -wersję BLHeliSuite32_32607a.zip
c) BETAFLIGHT Configurator do pobrania stąd (klik).

Do poprawnego wykrycia naszego kontrolera lotu przez BF configurator, jak i resztę oprogramowania musimy jeszcze pobrać odpowiednie dla niego sterowniki.
Dla większości kontrolerów lotu z procesorem F3 będą to sterowniki:
CP210x Drivers , natomiast dla pozostałych (które obsługują komunikację przy pomocy VCP): STM USB VCP Drivers.
Jakie sterowniki wymaga nasz kontroler lotu opisane jest zawsze w instrukcji dostarczonej do FC.

ZACZYNAMY

Gdy już mamy wszystko pobrane i zainstalowane możemy przejść do konfiguracji.

Zapewne zastanowicie się po co nam aż 3 aplikacje do tak prostej czynności, jak konfiguracja ESC BLHELI_S.
Każdy opisywany tu program ma swoje plusy i minusy

UWAGA!!!
PRZED JAKIMIKOLWIEK ZMIANAMI USTAWIEŃ WŁASNYCH REGULATORÓW KONIECZNIE ZDEMONTUJ ŚMIGŁA Z SILNIKÓW.
Nie chcielibyśmy przecież, by nasz model nagle i nieoczekiwanie włączył silniki ze śmigłami. Dbajmy o własne bezpieczeństwo oraz zdrowie.

Jest to bardzo ważne!

BLHELI Configurator – rozszerzenie w przeglądarce Google Chrome.

UWAGA!!! Na chwilę obecną rozszerzenia BLHELI Configurator dla przeglądarki Chrome nie można w żaden sposób uruchomić.

Zatem do czasu naprawy błędu w BLHELI Configurator zalecam korzystanie z właściwego oprogramowania dla regulatorów BLHELI_S i BLHELI_32. Właściwego, czyli programu BlHeliSuite, który jest opisany nieco niżej.

BLHELI configurator chrome
BLHELI configurator dla przeglądarki CHROME

Aby uruchomić aplikację BLHELI Configurator – rozszerzeniem CHROME, uruchamiamy przeglądarkę CHROME, kolejno klikamy w menu -> więcej narzędzi -> rozszerzenia.

Po czym klikamy na przycisk Szczegóły dla aplikacji BLHELI – Configurator.

Następnie klikamy Wyświetl w Chrome Web Store, a po tym Uruchom aplikację.


Teraz musimy podłączyć kabel USB do komputera i naszego kontrolera lotu.
Następnie klikamy ikonkę Connect, podłączamy baterię LiPo do modelu, po czym klikamy na przycisk Read Setup.

Rozszerzenie BLHELI configurator dla przeglądarki CHROME ma możliwość:
-wł/wył programowania ESC z poziomu aparatury i odbiornika (Programming by TX);
-ustawienia mocy startowej silników (Startup Power) – bardzo rzadko zmieniane, standardowe wartości zazwyczaj powinny być poprawne;
-ochrony przed za wysoką temperaturą (Temperature Protection) – jednak bardzo mało regulatorów taką opcję rzeczywiście obsługuje;
-wł/wył ochrony przed zużyciem za dużej mocy przy niskich obrotach – gdy np. silnik jest zablokowany i nie może wykonać obrotu, ESC wykrywając to po prostu się zrestaruje chroniąc się przed przeciążeniem i spaleniem (funkcja Low RPM Power Protection);
-wł/wył hamowania silników (Brake on Stop);
-ustawienia rodzaju czasu demagnetyzacji (Demag Compensation) – bardzo rzadko zmieniane, standardowe wartości zazwyczaj powinny być poprawne;
-ustawienia głośności melodyjek (Beep Strenght);
-ustawienia głośności cyklicznego pikania (Beacon Strength);
-ustawienia po jakim czasie bezczynności regulatory mają wydawać cykliczne pikania (Beacon Delay)
-ustawienia kierunku obrotów silników (Motor Direction);
-ustawienia PPM Min Throttle
-ustawienia PPM Max Throttle
-wgrania najnowszego oprogramowania dla ESC

Aplikacja BLHELI Configurator

Dokonane zmiany możemy zapisać przyciskiem Write Setup.
Natomiast przyciskiem Defaults oraz jednoczesnym Write Setup przywrócimy wszystkie ustawienia do domyślnych.
Przycisk Flash All służy do wgrania najnowszego, bądź wybranego przez nas oprogramowania dla posiadanych ESC.
Aby wgrać interesujące nas oprogramowanie do ESC wybieramy odpowiednią wersję, po czym klikamy przycisk Flash.
Proces aktualizacji oprogramowania regulatorów odbywa się po kolei dla każdego automatycznie.

Czego nie zrobimy przy pomocy rozszerzenia dla CHROME?
Brakuje tutaj możliwości przetestowania pracy silników oraz kalibracji dla protokołu OneShot125 i innych. W takie funkcje zostały wyposażone programy BLHELI Suite oraz Betaflight Configurator.

BLHELI Suite – kombajn dla ESC BLHELI_S i BLHELI_32.

Oprogramowanie BLHELI Suite jest prawdziwym kombajnem dla naszych ESC. Mimo znacznej różnicy interfejsu graficznego w stosunku do BLHELI Configurator w CHROME, mamy praktycznie te same ustawienia dla ESC.
Konfiguracja także odbywa się w podobny sposób do rozszerzenia w przeglądarce od Google.
Do zarządzania ustawieniami ESC z poziomu BLHELI Suite klikamy w Select ATMEL/SILABS Interface, następnie wybieramy właściwą dla nszych regulatorów metodę połączenia.
W większości przypadków (jeżeli nasze regulatory są podłączone do kontrolera lotu z Betaflight/Cleanflight) będzie to opcja SILABS BLHeli Bootloader (Cleanflight).

Następnie podłączamy kabel USB do komputera i kontrolera lotu, wybieramy właściwy Port COM z listy, klikamy Connect i następnie Read Setup.
Możemy dokonać tu:
-zmiany parametrów naszych ESC:

Aplikacja BLHELI Suite

-kalibracji elektronicznych regulatorów prędkości:

-zobaczyć szczegółowy wykaz ustawień ESC:

-a także zmienić Arduino w programator dla nich:

Arduino jako programator dla ESC przydatne będzie dla osób, które nie posiadają kontrolera lotu i nie są za jego pomocą dokonać zmian w oprogramowaniu regulatorów. W starszych regulatorach ta opcja była wykorzystywana w celu zastąpienia FW SimonK na BLHELI. Są to jednak odległe czasy (lata 2015 i wstecz). Dzisiaj takie regulatory kupimy jedynie na rynku wtórnym. Ich miejsce zastąpiły obsługujące w standardzie cyfrowe protokoły DSHOT.

Jak dokonać zmian ustawień dla poszczególnych ESC BLHELI_S/BLHELI_32 w naszym modelu dowiecie się, czytając artykuł:

BETAFLIGHT – ustawienie protokołu ESC i kalibracja

W prawdzie pokazuję tutaj czynności dla oprogramowania Betaflight, lecz w przypadku Cleanflight sposób konfiguracji ESC jest praktycznie taki sam.
Otwórzmy zatem aplikację Betaflight i połączmy nasz kopter kablem USB z komputerem. Program Betaflight powinien sam znaleźć odpowiedni Port COM. Następnie standardowo klikamy przycisk Connect:

Aplikacja Betaflight Configurator

Kolejnym krokiem będzie wybór sekcji Configuration z zakładki po prawej stronie aplikacji. To właśnie tutaj w sekcji ESC/Motor Features możemy ustawić interesujący nas protokół ESC. Musimy oczywiście znać specyfikację posiadanych regulatorów, by zgodnie z nią wybrać najlepszy obsługiwany protokół. Nic nam nie da ustawienie przykładowo DSHOT 1200, skoro nasze ESC obsługują max DSHOT 600 – nastąpi wtedy desynchronizacja ESC, a w rezultacie niepoprawna praca silników…

Dodatkowo możemy w tej sekcji włączyć/wyłączyć pracę silników po uzbrojeniu koptera (MOTOR_STOP), czy określić liczbę obrotów silników tuż po uzbrojeniu w % całkowitej mocy (dla trybu AIR i/lub MOTOR_STOP nieaktywne).

Więcej o trybach lotu w Betaflight przeczytasz w artykule:

Aby zapisać wprowadzone ustawienia klikamy Save and Reboot.

W przypadku ustawienia protokołu DSHOT kalibracja nie będzie w ogóle wymagana. Kontroler lotu sam dopasuje obroty silnika poprzez komunikację z ESC w postaci cyfrowych ramek. Praktycznie za pośrednictwem BLHELI Suite, czy BLHELI Configurator moglibyśmy ustawić wartości 1000 PPM_MIN i 2000 PPM_MAX, a praca silników i tak będzie prawidłowa.

Zupełnie odwrotnie jest w przypadku protokołów OneShot. Tutaj kalibracja jest warunkiem koniecznym do spełnienia. Jak tego dokonać?
W polu ESC/Motor protocol wybieramy jeden z dostępnych protokołów OneShot. Dla większości osób optymalne będzie wykorzystać ustawienia domyślne dla Minimum Throttle, Maximum Throttle, Minimum Command.
Kolejno klikamy Save and Reboot i przechodzimy do zakładki Motors.

I tutaj NAPRAWDĘ RADZĘ ZDJĄĆ ŚMIGŁA z silników, jeżeli tego nadal nie zrobiliście. Przypadkowe włączenie silników ze śmigłami może mieć bardzo przykre konsekwencje (w skrajnych przypadkach – nawet spore rany na ciele).

Aby rozpocząć kalibrację musimy potwierdzić, że mamy zdjęte śmigła z silników, po czym przesuwamy suwak Motor maksymalnie w górę.
Teraz podłączamy baterię do naszego modelu i czekamy do momentu, aż regulatory przestaną wydawać charakterystyczne dla kalibracji dźwięki.
Teraz suwak Motor przesuwamy maksymalnie do dołu i znów czekamy, aż regulatory przestaną wydawać dźwięki.

Po całej operacji wypinamy baterię i wpinamy ponownie, by sprawdzić przy pomocy suwaka Motor, czy wszystkie silniki pracują z porównywalną prędkością. Jeżeli nie, proces kalibracji możemy powtórzyć.

Pełny proces konfiguracji oprogramowania Betaflight znajdziecie w serii artykułów zaczynając od poradnika:

Historia artykułu

  • Powstanie artykułu: 02.02.2019r.
  • Korekta graficzna + aktualizacja informacji o konfiguracji ESC: 19.09.2019r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

× 9 = 18