Jak dotąd nauka latania dronem (niezależnie, czy to dron wyścigowy, czy do filmowania) była pomijana na moim blogu. Pierwsze wpisy i poradniki dotyczyły od razu budowy drona FPV.
A gdzie coś dla osób zaczynających zupełnie od zera?
Ten oraz kolejne poradniki z serii ,,Od zera do pilota drona” będą uzupełnieniem brakującej dotąd tutaj treści oraz odpowiedzią na Wasze prośby 😉
Jeżeli czytając mój blog, czy oglądając kanał YouTube stwierdzicie, że czegoś brakuje (a brakuje nadal wielu artykułów i poradników) – piszcie śmiało o własnej propozycji. W miarę możliwości i umiejętności postaram się takie propozycje zrealizować. Siła jest w całej społeczności – Ty także masz wpływ na to, jaki jest ten blog oraz kanał YouTube! 😉
Kilka słów wstępu o budowie drona…
O budowie drona wyścigowego FPV czytaliście pewnie już niejeden materiał na moim blogu, czy kanale YouTube.
Mowa o takich artykułach, jak:
- Budowa drona FPV. Standardy kiedyś i dziś.
- Ile kosztuje dron – całkowita cena drona FPV.
- Różne silniki w dronie – to możliwe? Poleci?
Sieć Internetu również zawiera morze informacji o doborze elementów i właściwej konfiguracji drona.
Od malutkiego mini drona:

po znacznie większe rozmiary >5cali:

GEPRC MARK 2
W końcu czym byłoby hobby modeli RC (zdalnie sterowanych), gdybyśmy nie zajmowali się budową, czy naprawą naszych modeli latających?
Dla wielu osób (w tym mnie) budowa i naprawa drona wyścigowego dostarcza tyle samo radości, co właściwe loty.
Upadki i reparacje sprzętu są przecież wpisane w to hobby.

Jednak zanim będziemy w posiadaniu wyczekiwanego modelu, w myślach zrodzi się nam wiele pytań, jak:
- Co wybrać, by być zadowolonym z własnoręcznie zbudowanego koptera?
- Jak właściwie dobrać komponenty składowe, by wyszło niedrogo i w całkiem dobrej jakości?
- Jakie przygody mogą nas spotkać po drodze?
- Itd.
Odpowiedź na powyższe pytania znajdziecie w niniejszej serii poradników o dronach FPV.
W ramach tego artykułu (cz.1) dowiemy się od jakiego modelu zacząć swoją przygodę z dronami. Nie tylko tymi wyścigowymi /freestyle FPV, ale także do komercyjnego filmowania – pokroju DJI Phantom, DJI Mavic, czy chociażby Xiaomi Fimi X8, itp. I nie stracić przy tym fortuny pieniędzy… 😉
Skąd pomysł o kolejnym poradniku – budowa i nauka latania dronem?

Pomysł na opracowanie niniejszego poradnika, powstał dzięki współpracy z jednym z czytelników bloga: Daniela ,,Wrony”.
Celem Daniela było zbudowanie pierwszego drona FPV, który dzielnie będzie znosił upadki podczas nauki latania w ACRO (później freestyle). Dodatkowo – dobór elementów składowych quadcoptera miał być dobrej jakości i jednocześnie nie stanowić ,,studni bez dna” dla portfela.
Zatem w niniejszym, kilkuczęściowym przewodniku celujemy w ,,średnią” półkę cenową.
Idąc czasami na mniejsze, bądź większe kompromisy w stosunku cena : jakość. Dbając przy tym, by części wytrzymały znacznie więcej niż pierwszy mocniejszy upadek, a jednocześnie były ,,na czasie” z obecną technologią.
Nauka latania dronem FPV – od czego właściwie zacząć przygodę z dronami…

W pierwszej wiadomości e-mail, Daniel od razu nakreślił, jakie ma założenia i plany, co do budowanego koptera. Przed napisaniem do mnie obejrzał dużą ilość filmów i poradników o dronach, co pozwoliło na znacznie szybsze określenie, jakiego drona chciałby posiadać.
Jego celem była nauka latania na zbudowanym modelu – najpierw w linii wzroku (VLOS), później z widokiem pierwszej osoby (FPV), a na koniec akrobatycznie (ACRO i Freestyle).
Oczywiście wybór padł na quadcopter FPV oparty na ramie 5-calowej.

Ok, rozmiar ramy już mamy (a to połowa sukcesu), jednak co z resztą komponentów?
Tym zajmiemy się w kolejnej części, a teraz chciałbym – byśmy skupili się na wstępnym oswojeniu z pilotażem drona FPV… 😉
Nauka latania dronem – modele z przeznaczeniem do nauki i zabawy
Wiele osób chce samodzielnie zbudować drona wyścigowego, by po tym od razu uczyć się nim latać.
I tutaj w wielu przypadkach zaczynają się schody.
Dla osoby, która zbudowała już nie jeden taki model – nie będzie tutaj nic odkrywczego i nadzwyczajnego.
Jednak dla kogoś, kto dopiero wkracza w ,,droniarstwo” – sama budowa koptera może dostarczyć sporo frajdy, jak i frustracji.

Widoczny nadajnik wideo i stabilizator liniowy z koptera Daniela.
Co z czym połączyć i jak to później skonfigurować…?
Czytamy, pytamy, podglądamy innych i bum – model gotowy, działa!
Pełni radości i euforii idziemy wystartować świeżym nabytkiem na przydomowym trawniku. I znów możemy dostać ,,mocnego kopniaka”.
Jak się właściwie lata dronem???
Próbujemy wzbić w powietrze nasz nowy nabytek, ale nic poza dużą ilością upadków nie potrafimy zrobić.

Zrezygnowani wracamy do domu, a sprzęt rzucamy w ciemny kąt pokoju i nie mamy już więcej chęci na poznawanie hobby latających modeli RC.
I wiecie co? Powiem Wam, że też przez to przechodziłem.
Moje pierwsze loty kopterem przypominały bardziej skoki drona po trawie, niż loty. Przynajmniej kosiarka miała mniej trawy do koszenia… 😉
Od czego zacząć przygodę z dronem, by na starcie się nie zniechęcić?
Przede wszystkim – nie wpływajmy od razu na głębokie wody.
Jeżeli nie lataliśmy dotąd jakimkolwiek quadcopterem – nie zaczynajmy od razu od mocnego, dużego i ciężkiego (w większości docelowego) modelu.
Nawet w przypadku zakupu drona do filmowania typu DJI Phantom, czy Mavic.

DJI Mavic PRO
Przygodę najlepiej jest zacząć od znacznie mniejszego i lżejszego quadcoptera zabawki:

Zabawka / mini dron wyposażony w kamerę FPV i nadajnik wideo.
W ten sposób nauka latania i poznawania modelu docelowego zejdzie nam nieco dłużej… Jednak nie będzie aż tak bardzo rujnować naszego portfela (naprawa uszkodzonych części) i uchroni przed zrobieniem komuś większej krzywdy podczas nauki latania.
Lista takich dronów zabawek jest naprawdę ogromna i nie powinniśmy mieć problemu z ich zakupem nawet w Polsce.
Miniaturowe modele dronów nie będą kosztować fortuny i nie będą w stanie wyrządzić nikomu większej krzywdy (no może poza połamanymi kwiatami w okolicy).
Dadzą nam też rozeznanie, czy odnajdujemy się w dronowym hobby, czy to bardziej zwykła ciekawość kończąca się na kilku lotach.
Modele mini dronów przeznaczonych do nauki latania, to m.in.:




- itp.
Podane przeze mnie propozycje mini dronów występują w sklepie Banggood. Jednak wyszukując dany model w Internecie – z pewnością natraficie na znacznie większą liczbę sklepów.
Powyższe propozycje to mini drony oparte na niewielkich silnikach szczotkowych, które co jakiś czas będziemy musieli wymienić na nowe (wypalające się szczotki):

micro i mini dronach (w tym Tiny Whoop).
Na szczęście te nie są drogie, a ich wymiana zazwyczaj jest wręcz banalna. W zamian otrzymujemy lekki model drona, który nawet po przypadkowym zderzeniu z przeszkodą – nie wyrządzi większych szkód.
W zestawie otrzymamy aparaturę, czasami także zapasowe śmigła, baterie i ładowarkę do baterii LiPo.
Nie ma tu jakiś specjalnych wodotrysków, ale na początek tyle nam wystarczy.
Nauka latania dronem – a może coś bardziej rozbudowanego i niedrogiego?
Jeżeli na pierwszy model możemy przeznaczyć nieco więcej funduszy – możemy pokusić się o zakup lepiej wyposażonego modelu mini drona, jak np.:



- itd.
Tutaj również otrzymamy silniki szczotkowe, ale zestaw powiększa się o dodatkowo wbudowaną kamerę FPV oraz nadajnik wideo w kadłubek drona. Do tego – bardzo często w zestawie możemy zakupić również gogle FPV.
Oczywiście tutaj również musimy być świadomi pewnych ograniczeń.
Po pierwsze – mini modele dronów FPV nie służą do dalekich lotów. Przedstawione powyżej mają zasięg ok 50-150m. Jednak to w zupełności wystarczy, by nauczyć się podstaw i odruchów pilotowania drona.
Do tego jakość gogli FPV w zestawie także nie jest jakoś specjalnie wysoka, ale jednak w zupełności wystarczająca do nauki i latania dronem FPV.
Nauka latania dronem – tryb aparatury
Przy zakupie jakiegokolwiek drona (typowej zabawki i/lub poważniejszego) musimy pamiętać jeszcze o jednej bardzo ważnej rzeczy. Mianowicie – wybierajmy drona, który ma ustawione sterowanie na MODE 2, co oznacza, że:

- lewy drążek góra/dół – będzie odpowiadał za Throttle, czyli gaz (a w zasadzie za wysokość drona),
- lewy drążek lewo/prawo – oś YAW (obrót wokół własnej osi),
- prawy drążek góra/dół – oś PITCH (pochylenie do przodu /tyłu),
- prawy drążek lewo/prawo – oś ROLL (pochylenie na lewy/ prawy bok).
Oczywiście, moglibyśmy wybrać inny tryb, np. Mode1, jednak większość Europejczyków, jak i osób na świecie lata w trybie Mode2. Dlatego również wszelkie poradniki o nauce latania będą zazwyczaj oparte na trybie Mode2.
Nauka latania dronem wyścigowym FPV – symulator lotu dronem.
Istnieje jeszcze jedna droga nauki pilotażu dronem – mianowicie komputerowy symulator lotu dronem FPV.

W tym przypadku nie musimy posiadać jakiegokolwiek drona – wystarczy, że zakupimy aparaturę RC.
Więcej o samych symulatorach lotu dronem przeczytacie w poniższym artykule:
Na rynku mamy ogromny wybór aparatur RC.
Od tych najprostszych i najtańszych, po te znacznie bardziej rozbudowane i droższe.
Jaką aparaturę kupić?
Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy drony to jest właśnie ,,to”, z czym byśmy związali się na dłużej – możemy kupić jedną z prostszych i tańszych aparatur RC, jak chociażby:


- itp.
W ten sposób nie wydamy fortuny, a grając i ucząc się na symulatorze lotu – zdobędziemy pierwsze szlify i przekonamy się, czy chcemy dalej odkrywać droniarskie hobby.
Jeżeli natomiast nie mamy mocno wyśrubowanego budżetu – możemy zakupić bardziej przyszłościową, rozbudowaną, ale i droższą aparaturę RC, pokroju:

- FRSKY Taranis X9 Lite (Aparatura z nowym protokołem ACCESS, o czym przeczytasz TUTAJ):

- itd.
Posiadając taką aparaturę możemy być pewni, że bez problemu będziemy korzystać z niej nawet kilka lat i posłuży nam do obsługi niejednego drona ,,samoróbki”. Mimo upływu lat – cały czas będzie popularna i o wiele łatwiej będzie uzyskać do niej nowsze oprogramowanie, odbiornik, czy jakąkolwiek pomoc w obsłudze oraz naprawie.
Gdy już znamy podstawy latania dronem FPV
A co jeżeli już posiadamy podstawową wiedzę o lataniu dronem FPV i potrafimy w miarę dobrze panować nad dronem? Tym wirtualnym (symulator lotu dronem) , jak i prawdziwym (np. mini dronem)?
Pora na budowę, czy też zakup gotowego modelu, na którym docelowo zamierzamy już latać. Upadki i tak będą się zdarzać, ale nie powinny być już aż tak dotkliwe, jak na samym początku – zaczynając od 0.
W tym poradniku to wszystko.
W następnej części znajdziecie dobór i opis elementów użytych do drona wyścigowego FPV, zbudowanego przez Daniela.
Do zobaczenia w kolejnej części! 😉
Może Ciebie także zainteresować:
Super artykuł – wiele się dowiedziałem – czekam na więcej
Dziękuję! 😉
Świetnie napisane. Chciałbym wyrazić uznanie za Twoje działania. Mam nadzieję, że będzie więcej takich wpisów 🙂 Gratki. Będę częściej zaglądał.
Dziękuję! W planach mam jeszcze kilka artykułów szkoleniowych dla początkujących pilotów, także temat nie jest wyczerpany 😉
Miłego dnia! 😉