Betaflight odrwotny kierunek silników drona motor direction reversed drone

Odwrotny kierunek silników drona – BLHeli i Betaflight

W tym artykule dowiemy się jakie korzyści dla naszego drona da odwrotny kierunek silników w Betaflight oraz jak przygotować nasz sprzęt do jego obsługi.

Standardowy vs odwrotny kierunek obrotów silników w dronie

Za standardowy kierunek obrotów silników w dronach 4-silnikowych -quadcopterach (nie tylko z Betaflight) przyjmuje się taki, w którym:

  • dwa przednie silniki drona podczas swojej pracy przepychają strumień powietrza wzdłuż całej ramy do tyłu.
  • dwa tylne silniki tworzą strumień powietrza kierowany na boczną część ramy.

Najprościej będzie nam to zrozumieć przy pomocy poniższego wycinka z oprogramowania Betaflight:

Betaflight kierunek silników drona motor direction drone

oraz zdjęcia drona (zwróćmy uwagę na kierunek natarcia łopat śmigieł):

kierunek obrotu silników blheli betaflight dron fpv geprc

Jest to standardowe ustawienie, przy którym poza pierwszą konfiguracją oprogramowania BLHELI_S / BLHELI_32 i ustawieniu właściwych kierunków silników tuż po zakupie ESC nie musimy nic więcej robić.

Jeżeli nie wiesz, o czym jest mowa, najpierw zapoznaj się z artykułem:
Dodatkowo może Ciebie także zainteresować:

Oczywiście przy takim ustawieniu kierunku obrotów dron będzie latał bardzo dobrze, ale… No właśnie są pewne minusy takiego rozwiązania, mianowicie:

  • Generowany przez przednie silniki strumień powietrza ,,nagania” m.in. piasek na pokładową kamerę FPV znajdującą się w przedniej części ramy. Przez to musimy często czyścić obiektyw kamery FPV, a w skrajnych przypadkach – nawet większość ramy. Szczególnie uciążliwe podczas latania w wilgotne dni…
  • Podczas uderzenia śmigłem o przeszkodę, np. gałąź – śmigło nagania gałąź do środka ramy i zostaje zblokowane, co przeważnie kończy się upadkiem drona, lub na jego utkwieniu na przeszkodzie.
  • Podczas silnych porywów wiatru – strumień powietrza jest bezpośrednio tłoczony pod śmigła, co może powodować gorszą sterowność i stabilizację koptera.

Odwrotny kierunek obrotu silników drona

Spójrzmy teraz na konfigurację Betaflight z odwrotnym kierunkiem obrotu silników (opcja: Motor direction is reversed)

Betaflight odrwotny kierunek silników drona motor direction reversed drone

W tym przypadku przednie silniki tworzą strumień powietrza, który jest odpychany od ramy. A więc przy takim ustawieniu niwelujemy wszystkie wyżej wymienione niedogodności dla standardowego kierunku obrotów silników.

Czy występują jakieś wady ustawienia odwrotnego kierunku silników w dronie? Jak do tej pory latam na takim ustawieniu już od ponad roku i nie zaobserwowałem żadnych negatywnych efektów takiego rozwiązania.

Jedynym problemem może być konieczność zmiany obrotów silników w:

  • Elektronicznych Regulatorach Obrotów,
  • Betaflight,
  • oraz w niektórych przypadkach – przelutowanie wszystkich silników, jeżeli wały mają jednocześnie gwinty CW (prawe) i CCW (lewe). O tym jednak będzie nieco niżej.

Jednak taką konfigurację zazwyczaj przeprowadza się tylko raz i jedynie wgranie nowszej wersji Betafligh będzie zawsze wymagało ponownego zaznaczenia odwrotnego kierunku. Nic więcej 😉

Zmieniamy kierunek obrotów silników – Betafligh i BLHELI

Wiemy już, jakie wady i zalety niesie ze sobą ustawienie standardowego oraz odwróconego kierunku obrotów silników. Pora na właściwą konfigurację.

Zacznijmy od samych silników.

Jeżeli posiadamy w dronie silniki z gwintem wału CW (prawy) i CCW (lewy), to będziemy musieli je pozamieniać (przelutować) miejscami. Jeżeli tego nie zrobimy – istnieje duże ryzyko, że nakrętki trzymające śmigła odkręcą się w czasie lotu, lub podczas zawadzenia o przeszkodę. Skutek jest łatwy do przewidzenia – natychmiastowa utrata kontroli nad dronem, kilka tzw. rolek śmierci i upadek drona. Upadek również może spowodować poluzowanie się nakrętek silników i w następstwie ten sam, powyższy efekt.

Zatem mając silniki CCW i CW zamieniamy je miejscami – CW na miejsce CCW i odwrotnie.

Osoby posiadające tylko silniki CW są akurat zwolnieni z tego kroku 😉

Zmiana kierunku obrotów silników w oprogramowaniu ESC: BlHeliSuite

Ok teraz pora na podłączenie drona (w zasadzie kontrolera lotu przylutowanymi regulatorami) do komputera i połączenie się z programem BLHELI_S, bądź BLHELI_32. Wersja BLHELI jest ściśle zależna od posiadanych przez nas regulatorów. Dla ESC z chipem BB1, BB2, czyli 8 bitowych wybieramy wersję BLHELI_S. Natomiast dla ESC opartych o procesory ARM 32 bit wybieramy BLHELI_32.

Jak się połączyć z programem BLHELI_S znajdziecie w artykule:

Interesującym nas ustawieniem jest w tym przypadku opcja Motor Direction w samym programie BLHeliSuite (zakładka ESC overview).

Standardowo w większości przypadków zobaczymy taki widok:

blheli suite kierunek obrotu silników drona motor drone

Dla odwrotnego kierunku obrotu silników powinniśmy ustawić opcję Reversed dla regulatorów 1 i 4, jak na poniższym obrazku:

blheli suite odwrotny kierunek silników drona reversed motor drone

Aby zmienić kierunek obrotów silników w programie BLHeliSuite, musimy połączyć się do każdego regulatora osobno. Dokonamy tego poprzez zostawienie tylko jednego, konkretnego numeru regulatora i odznaczeniu pozostałych.

Ok, pewnie wiele osób zatrzyma się tutaj na chwilę i zacznie zastanawiać, jak tego dokonać. Spokojnie, już tłumaczę 😉

Tuż po połączeniu się do naszych ESC programem BLHeliSuite i kliknięciu opcji Read Setup zobaczymy taki widok:

blhelisuite konfiguracja esc drona blheli_s blheli32

Jest to potwierdzenie, że regulator ESC nr 1 jest w trybie Master, a pozostałe Slave. Czyli zmieniając opcje w zakładce SiLabsESC Setup – zmieniamy wartości dla wszystkich ESC w naszym dronie (bądź innym sprzęcie RC).

Nas jednak interesuje zmiana kierunku obrotów silnika dla danego, konkretnego regulatora, a nie wszystkich jednocześnie z tym samym ustawieniem. A więc zacznijmy od ESC nr 1 – odznaczmy pozostałe numery regulatorów, tak aby było dokładnie, jak na poniższym zdjęciu:

blhelisuite konfiguracja esc drona blheli_s esc 1

Poniższy obrazek zawiera 3 kroki, jak tego dokonać:

blheli suite konfiguracja regulatorów ESC blheli_s dron blheli32

Po ustawieniu kierunku Reversed dla ESC nr1, klikamy Write Setup i czekamy, aż pojawi się okienko z komunikatem, że ustawienia zostały wprowadzone pomyślnie. I tak robimy z każdym kolejnym regulatorem.

Regulatory ESC nr 2 i nr 3 w polu Motor Direction ustawiamy na wartość Normal, natomiast nr4 – na Reversed (czyli, jak ESC nr1).

Dla upewnienia się, że wprowadziliśmy poprawnie kierunki obrotów dla wszystkich silników – przejdźmy do zakładki ESC overview. Jeżeli zobaczymy taki widok:

wszystko jest ok i możemy zakończyć pracę z programem BlHeliSuite klikając na przycisk Disconnect oraz odłączyć baterię zasilającą drona.

Betaflight – odwrotny kierunek silników drona

Teraz przejdźmy do oprogramowania Betaflight. Uruchamiamy Betaflight Configurator i udajemy się do zakładki Configuration. Odszukujemy opcję: Motor direction is reversed i kilkamy przycisk Save and Reboot:

Kontroler lotu uruchomi się ponownie z zapisanym odwrotnym kierunkiem silników.

Pozostało nam już tylko przetestować drona, jak się zachowa z nowym ustawieniem kierunku obrotów silników.

Pamiętajmy, by od teraz montować śmigła w odwrotnej konfiguracji, niż dotychczas.

Dla ułatwienia – dodaję także zdjęcie mojego koptera, który także lata z odwrotną konfiguracją obrotów silników i śmigieł:

Dron odwrotny kierunek obrotu silników blheli betaflight reversed motor

Wszystko działa, jak powinno? Gratuluję!

Od teraz nie będziesz tak często czyścić obiektywu kamery FPV oraz o wiele częściej będziesz wychodził cało podczas spotkania z gałązkami i innymi przeszkodami po drodze 😉

4 myśli o “Odwrotny kierunek silników drona – BLHeli i Betaflight”

  1. Cześć,

    Czy odwrotny kierunek obrotów silników może powodować zaburzenia w pracy gyro? Odwrotne obroty jednak “wpychają” podmuchy w stronę FC? Mam pewne oscylacje widoczne na krańcach materiału wideo jako takie drobne wahnięcia qwada. Nie mogę tęgo się wyzbyć filtrami, śmigła nowe – to samo, silniki emax ECO. Wcześniej te wahnięcia były jeszcze mocniej wzmagane zbyt długimi trytytkami do anten RX.

    1. Witaj,
      Korzystam z odwrotnego kierunku już kilka miesięcy i żadnych negatywnych skutków podczas lotu nie zauważyłem. Kopter lata tak samo dobrze, jak ze standardowym ustawieniem obrotów.
      Na gyro największy wpływ mają wibracje pochodzące od napędu, czyli zestawu silnik + śmigło.
      Do tego, jeżeli rama nie ma właściwej sztywności (giętkie ramiona) – efekt drgań, jakie otrzyma żyroskop znacznie się powiększy.
      Spróbuj w Betaflight wyłączyć w sekcji PID wartość D_MIN, a D podnieś np. o 2 punkty.
      Być może masz za niską wartość członu D w PID-ach, albo za wysoką wartość P.
      I oczywiście sprawdź sztywność ramy oraz mocowania kontrolera lotu. Kontrolery lotu z czułym żyroskopem, jak np. ICM20689 trzeba dodatkowo izolować od kontaktu ze śrubami mocującymi kontroler do ramy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *