Betaflight odrwotny kierunek silników drona motor direction reversed drone

Odwrotny kierunek silników drona – BLHeli i Betaflight

W tym artykule dowiemy się jakie korzyści dla naszego drona da odwrotny kierunek silników w Betaflight oraz jak przygotować nasz sprzęt do jego obsługi.

Standardowy vs odwrotny kierunek obrotów silników w dronie

Za standardowy kierunek obrotów silników w dronach 4-silnikowych -quadcopterach (nie tylko z Betaflight) przyjmuje się taki, w którym:

  • dwa przednie silniki drona podczas swojej pracy przepychają strumień powietrza wzdłuż całej ramy do tyłu.
  • dwa tylne silniki tworzą strumień powietrza kierowany na boczną część ramy.

Najprościej będzie nam to zrozumieć przy pomocy poniższego wycinka z oprogramowania Betaflight:

Betaflight kierunek silników drona motor direction drone

oraz zdjęcia drona (zwróćmy uwagę na kierunek natarcia łopat śmigieł):

kierunek obrotu silników blheli betaflight dron fpv geprc

Jest to standardowe ustawienie, przy którym poza pierwszą konfiguracją oprogramowania BLHELI_S / BLHELI_32 i ustawieniu właściwych kierunków silników tuż po zakupie ESC nie musimy nic więcej robić.

Jeżeli nie wiesz, o czym jest mowa, najpierw zapoznaj się z artykułem:
Dodatkowo może Ciebie także zainteresować:

Oczywiście przy takim ustawieniu kierunku obrotów dron będzie latał bardzo dobrze, ale… No właśnie są pewne minusy takiego rozwiązania, mianowicie:

  • Generowany przez przednie silniki strumień powietrza ,,nagania” m.in. piasek na pokładową kamerę FPV znajdującą się w przedniej części ramy. Przez to musimy często czyścić obiektyw kamery FPV, a w skrajnych przypadkach – nawet większość ramy. Szczególnie uciążliwe podczas latania w wilgotne dni…
  • Podczas uderzenia śmigłem o przeszkodę, np. gałąź – śmigło nagania gałąź do środka ramy i zostaje zblokowane, co przeważnie kończy się upadkiem drona, lub na jego utkwieniu na przeszkodzie.
  • Podczas silnych porywów wiatru – strumień powietrza jest bezpośrednio tłoczony pod śmigła, co może powodować gorszą sterowność i stabilizację koptera.

Odwrotny kierunek obrotu silników drona

Spójrzmy teraz na konfigurację Betaflight z odwrotnym kierunkiem obrotu silników (opcja: Motor direction is reversed)

Betaflight odrwotny kierunek silników drona motor direction reversed drone

W tym przypadku przednie silniki tworzą strumień powietrza, który jest odpychany od ramy. A więc przy takim ustawieniu niwelujemy wszystkie wyżej wymienione niedogodności dla standardowego kierunku obrotów silników.

Czy występują jakieś wady ustawienia odwrotnego kierunku silników w dronie? Jak do tej pory latam na takim ustawieniu już od ponad roku i nie zaobserwowałem żadnych negatywnych efektów takiego rozwiązania.

Jedynym problemem może być konieczność zmiany obrotów silników w:

  • Elektronicznych Regulatorach Obrotów,
  • Betaflight,
  • oraz w niektórych przypadkach – przelutowanie wszystkich silników, jeżeli wały mają jednocześnie gwinty CW (prawe) i CCW (lewe). O tym jednak będzie nieco niżej.

Jednak taką konfigurację zazwyczaj przeprowadza się tylko raz i jedynie wgranie nowszej wersji Betafligh będzie zawsze wymagało ponownego zaznaczenia odwrotnego kierunku. Nic więcej 😉

Zmieniamy kierunek obrotów silników – Betafligh i BLHELI

Wiemy już, jakie wady i zalety niesie ze sobą ustawienie standardowego oraz odwróconego kierunku obrotów silników. Pora na właściwą konfigurację.

Zacznijmy od samych silników.

Jeżeli posiadamy w dronie silniki z gwintem wału CW (prawy) i CCW (lewy), to będziemy musieli je pozamieniać (przelutować) miejscami. Jeżeli tego nie zrobimy – istnieje duże ryzyko, że nakrętki trzymające śmigła odkręcą się w czasie lotu, lub podczas zawadzenia o przeszkodę. Skutek jest łatwy do przewidzenia – natychmiastowa utrata kontroli nad dronem, kilka tzw. rolek śmierci i upadek drona. Upadek również może spowodować poluzowanie się nakrętek silników i w następstwie ten sam, powyższy efekt.

Zatem mając silniki CCW i CW zamieniamy je miejscami – CW na miejsce CCW i odwrotnie.

Osoby posiadające tylko silniki CW są akurat zwolnieni z tego kroku 😉

Zmiana kierunku obrotów silników w oprogramowaniu ESC: BlHeliSuite

Ok teraz pora na podłączenie drona (w zasadzie kontrolera lotu przylutowanymi regulatorami) do komputera i połączenie się z programem BLHELI_S, bądź BLHELI_32. Wersja BLHELI jest ściśle zależna od posiadanych przez nas regulatorów. Dla ESC z chipem BB1, BB2, czyli 8 bitowych wybieramy wersję BLHELI_S. Natomiast dla ESC opartych o procesory ARM 32 bit wybieramy BLHELI_32.

Jak się połączyć z programem BLHELI_S znajdziecie w artykule:

Interesującym nas ustawieniem jest w tym przypadku opcja Motor Direction w samym programie BLHeliSuite (zakładka ESC overview).

Standardowo w większości przypadków zobaczymy taki widok:

blheli suite kierunek obrotu silników drona motor drone

Dla odwrotnego kierunku obrotu silników powinniśmy ustawić opcję Reversed dla regulatorów 1 i 4, jak na poniższym obrazku:

blheli suite odwrotny kierunek silników drona reversed motor drone

Aby zmienić kierunek obrotów silników w programie BLHeliSuite, musimy połączyć się do każdego regulatora osobno. Dokonamy tego poprzez zostawienie tylko jednego, konkretnego numeru regulatora i odznaczeniu pozostałych.

Ok, pewnie wiele osób zatrzyma się tutaj na chwilę i zacznie zastanawiać, jak tego dokonać. Spokojnie, już tłumaczę 😉

Tuż po połączeniu się do naszych ESC programem BLHeliSuite i kliknięciu opcji Read Setup zobaczymy taki widok:

blhelisuite konfiguracja esc drona blheli_s blheli32

Jest to potwierdzenie, że regulator ESC nr 1 jest w trybie Master, a pozostałe Slave. Czyli zmieniając opcje w zakładce SiLabsESC Setup – zmieniamy wartości dla wszystkich ESC w naszym dronie (bądź innym sprzęcie RC).

Nas jednak interesuje zmiana kierunku obrotów silnika dla danego, konkretnego regulatora, a nie wszystkich jednocześnie z tym samym ustawieniem. A więc zacznijmy od ESC nr 1 – odznaczmy pozostałe numery regulatorów, tak aby było dokładnie, jak na poniższym zdjęciu:

blhelisuite konfiguracja esc drona blheli_s esc 1

Poniższy obrazek zawiera 3 kroki, jak tego dokonać:

blheli suite konfiguracja regulatorów ESC blheli_s dron blheli32

Po ustawieniu kierunku Reversed dla ESC nr1, klikamy Write Setup i czekamy, aż pojawi się okienko z komunikatem, że ustawienia zostały wprowadzone pomyślnie. I tak robimy z każdym kolejnym regulatorem.

Regulatory ESC nr 2 i nr 3 w polu Motor Direction ustawiamy na wartość Normal, natomiast nr4 – na Reversed (czyli, jak ESC nr1).

Dla upewnienia się, że wprowadziliśmy poprawnie kierunki obrotów dla wszystkich silników – przejdźmy do zakładki ESC overview. Jeżeli zobaczymy taki widok:

wszystko jest ok i możemy zakończyć pracę z programem BlHeliSuite klikając na przycisk Disconnect oraz odłączyć baterię zasilającą drona.

Betaflight – odwrotny kierunek silników drona

Teraz przejdźmy do oprogramowania Betaflight. Uruchamiamy Betaflight Configurator i udajemy się do zakładki Configuration. Odszukujemy opcję: Motor direction is reversed i kilkamy przycisk Save and Reboot:

Kontroler lotu uruchomi się ponownie z zapisanym odwrotnym kierunkiem silników.

Pozostało nam już tylko przetestować drona, jak się zachowa z nowym ustawieniem kierunku obrotów silników.

Pamiętajmy, by od teraz montować śmigła w odwrotnej konfiguracji, niż dotychczas.

Dla ułatwienia – dodaję także zdjęcie mojego koptera, który także lata z odwrotną konfiguracją obrotów silników i śmigieł:

Dron odwrotny kierunek obrotu silników blheli betaflight reversed motor

Wszystko działa, jak powinno? Gratuluję!

Od teraz nie będziesz tak często czyścić obiektywu kamery FPV oraz o wiele częściej będziesz wychodził cało podczas spotkania z gałązkami i innymi przeszkodami po drodze 😉

2 myśli o “Odwrotny kierunek silników drona – BLHeli i Betaflight”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *