polamane smigla 1

Pękające śmigła drona w zimie…

Chyba każdemu operatorowi drona zdarzyło się złamać śmigło w swoim kopterze w zimie. I nie byłoby nic w tym dziwnego, gdyby to był wynik mocnego uderzenia w przeszkodę. Jednak w zimie wystarczy często muśnięcie o grubszą gałązkę naszym modelem, by śmigło nie nadawało się już do latania. Czemu się tak dzieje?

Specyfikacja śmigieł

Do najczęściej wybieranych śmigieł kopterów należą te, które są wykonane z mieszanki włókna szklanego z tworzywem sztucznym, ABS, czy polikarbonu. W niektórych przypadkach stosuje się także śmigła wykonane z włókna węglowego i nylonu.

Każdy typ mieszanki, z jakiej powstały nasze śmigła odznacza się pewnymi charakterystycznymi cechami i różnicami w stosunku do pozostałych. Wobec czego łopatki o tej samej wielkości i kształcie, ale wykonane z odmiennych materiałów będą powodowały inną charakterystykę lotu modelu. Przyczyną jest różnica w wadze oraz elastyczności gotowego śmigła.

  • Masa wpływa bezpośrednio na dynamikę pracy silnika. Lekkie śmigła wykazują mniejszą bezwładność i łatwiej wchodzą na wyższe obroty. Model z lekkimi śmigłami żwawiej reaguje na wszelkie ruchy drążków z aparatury, stąd także mamy poczucie precyzyjniejszej kontroli.
  • Sztywność jest kolejnym ważnym czynnikiem. Sztywne śmigła w czasie pracy nie odkształcają się i nie wpadają w drgania. W przypadku elastycznych śmigieł zdarza się, że nawet dobrze wyważone na wyważarce zaczynają wpadać w oscylacje w trakcie pracy. Efektem będą bardzo głośne dźwięki podczas pracy śmigła – im bardziej elastyczne – tym będzie głośniej.
  • Elastyczność śmigieł wpływa również na ich wytrzymałość w różnych temperaturach powietrza.

W letnie pogody nasze śmigła będą wykazywać większą sprężystość i elastyczność. Im wyższa temperatura, tym bardziej to będzie się pogłębiać. Dlatego w ciepłe dni możemy spodziewać się większej wytrzymałości śmigieł na spotkania z przeszkodami. Pęknięcie śmigła w takich warunkach będzie jedynie wynikiem bardzo mocnego uderzenia modelu, bądź słabą jakością (ew. ,,zmęczeniem”) jego materiału.

Sytuacja zmienia się diametralnie w zimne dni, gdzie temperatura powietrza spada poniżej 0 stopni C. Wraz z malejąca temperaturą spada również elastyczność materiału, z jakiego wykonane są śmigła. Stają się twarde i podatne na złamania.

broken propeller winter
Kolekcja połamanych śmigieł w sezonie zimowym.

Nawet zawadzenie krawędzią łopatki o niewielką gałązkę może się skończyć połamanym/i śmigłami w naszym modelu.

Jakie śmigła wybrać na zimową aurę?

geprc mark 2 propellers

Jeżeli nie chcemy, by zimą nasz portfel sukcesywnie się kurczył od zakupu ciągle nowych paczek śmigieł musimy iść na pewne kompromisy.
Do zimowych lotów powinniśmy wybierać łopatki, które charakteryzują się dużą elastycznością i sprężystością materiału. Przy takim wyborze musimy się liczyć z głośniejszą pracą naszego modelu, mniejszym przyspieszeniem oraz często występującym uślizgiem śmigieł (tzw. w j. ang. propwash).
W zamian dostaniemy śmigła, które wytrzymają znacznie większą ilość uderzeń i odkształceń w zimowe dni.

Z własnych obserwacji i testów, do modeli 5-calowych na zimę mogę polecić śmigła:
LDARC 5040 5x4x3;
GEPRC 5040 V2.
Zaś do modeli 6-calowych – dwupłatowe KingKong 6040.

Chcesz dowiedzieć się o śmigłach oraz innych częściach wielowirnikowców? Zajrzyj tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *