Nietypowa budowa drona Frankenstein drone - różne silniki - drone motor mix

Różne silniki w dronie – koniec nietypowego projektu drona?

Projekt: Różne silniki w jednym dronie, uważam za zakończony i przetestowany na wszelkie możliwe sposoby…
Przyszła więc pora na podzielenie się z Wami moimi spostrzeżeniami co do takiej budowy drona wyścigowego FPV.

Czy jest sens budowy drona wyścigowego FPV, który nie będzie miał wszystkich identycznych silników?

Różne silniki w dronie - project motor mix final
Dron wyścigowy FPV GEPRC Mark2
wraz z nietypową konfiguracją silników.

Jak taki dron lata?

I po co w ogóle robić taką ,,rzeźbę”? 😉

Odpowiedź znajdziecie w niniejszym wpisie:

Różne silniki w dronie – cel projektu

Dronowe przygody nie zawsze kończą się szczęśliwym zakończeniem. Upadek tu, upadek tam…

I tak po którymś upadku na ziemię – dopiero co zakupiony dron Geprc Mark2, stał się stertą ,,gruzu”.

Całą sytuację opisałem w artykule:

oraz materiale wideo:

Upadek koptera był tak mocny, że doszło do nieodwracalnego uszkodzenia:

  • jego dwóch silników,
  • ramion i słupka ramy,
  • wszystkich osłon silników oraz śmigieł:

Niezbyt przyjemny widok. Tym bardziej, że od zakupu Mark2 nie minął nawet miesiąc…

Na szczęście reszta elementów pozostała w stanie nienaruszonym, dlatego decyzja była dosyć szybka. Muszę odbudować sprzęt, by znów był zdolny do lotu.

I właśnie od tego momentu zaczęła się moja przygoda z zastępczymi silnikami dla modelu Mark2.

budowa pierwszegho drona wyścigowego poradnik
Uszkodzone silniki w modelu GEPRC MARK2 BNF – wgniecione dzwonki

Najlepiej byłoby kupić silniki takie same, jakie występowały w oryginale i po problemie:

silnik dron wyścigowy geprc gr2207
Zbliżenie na silnik GEPRC GR2207 2400kV

Niestety producent z niewiadomych przyczyn wycofał sprzedaż silników GR2207 2400KV ze sklepów Banggod oraz Gearbest. Pozostał więc tylko oficjalny sklep GEPRC (klik), w którym koszt zakupu z przesyłką był wg mnie za wysoki.

Co robić w takiej sytuacji?

Zdecydowałem się na zakup dwóch silników o maksymalnie zbliżonych parametrach do oryginalnych i zastąpienie nimi uszkodzonych.

Wybór padł na firmę RCX i model NK2207 2400KV:

silnik do drona RCX NK2207 2400KV
Silnik RCX NK2207 2400KV – tuż po wyjęciu z folii przesyłkowej.

o czym pisałem już w artykule:

Różne silniki w dronie - koniec projektu - budowa drona
Przebudowa drona Geprc – projekt motor mix

Po kilku miesiącach użytkowania silników NK2207 2400KV mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że wybór był trafiony.

Firma RCX tworzy silniki dbając o jakość i trwałość w ich eksploatacji:

RCX NK2207 2400kv motor hellodronerc

Odbudowany model (jak mi się wtedy wydawało) latał niemalże identycznie, jak na oryginalnym komplecie 4 silników od firmy GERPC.

Zatem – jeden egzamin zaliczony – quadcopter wzniesie się i będzie latał w konfiguracji zbliżonych, choć nieco różniących się między sobą silników.

Różne silniki w dronie - koniec nietuzinkowego projektu drona fpv
Dron wyścigowy FPV z różnymi silnikami:
2x RCX NK2207 2400KV
+
2x GEPRC GR2207 2400KV

Dowodem jest poniższy film, gdzie lot odbył się świeżo odbudowanym dronem z różnymi silnikami:

Oraz kolejny – tym razem z kamerą Caddx Tarsier (recenzja) zastępującą kamerę sportową:

Wymieszanie silników w jednym modelu jest wyjściem z opresji i ratunkiem w sytuacji kryzysowej, gdy oryginalnych silników nie można już kupić.

Jednak takie rozwiązanie nie jest idealne i musimy być świadomi również jego wad…

Różne silniki w dronie – dlaczego rezygnuję z projektu?

Im więcej czasu spędzałem na dostrojeniu P.I.D. i właściwej dla mnie charakterystyki lotu modelu, tym bardziej model zaczynał latać ,,własnym życiem”.

Nie pomagała zmiana wydania oprogramowania Betaflight w kontrolerze lotu, nowe śmigła, czy nawet podkładki antywibracyjne pod silniki.

Propwash (niekorzystne mielenie powietrza przez śmigła oraz opóźniona reakcja na sterowanie) towarzyszył mi cały czas i nie chciał ustąpić.

Sekcja P.I.D. w programie Betaflight Configurator

Wyższa wartość członu D, także niewiele pomagała. Dodatkowo wprowadzała większe opóźnienia w sterowaniu i powodowała znaczne nagrzewanie się silników podczas pracy.

O znaczeniu członu D przeczytasz więcej w tym artykule.

Zastosowanie filtracji szumu elektrycznego poprzez większy kondensator (więcej o filtracji zasilania znajdziesz tutaj) w obwodzie zasilania również nie przyniosło większych zmian.

kondensator low esr 35v 220uF rubycon do drona
Przykładowy kondensator Elektrolityczny Low ESR

Dopiero włączenie funkcji RPM FILTER w Betaflight znacząco poprawiło sytuację, ale nie na tyle, żeby przyjemnie prowadziło się sam model.

Więcej o funkcji RPM Filter przeczytasz w artykule:

Moje podejrzenia zaczęły krążyć wokół silników, a w zasadzie w ich niestandardowej konfiguracji:

Różne silniki w dronie - wnioski
Różne silniki – więcej problemów, niż korzyści…?!

Czyżby stąd wynikała niemożliwość właściwego dostrojenia sekcji filtracji i P.I.D.?

Wracamy do początku – kolejna zmiana silników

By się przekonać, postanowiłem ponownie kupić dwa silniki RCX NK2207 2400KV i zastąpić nimi pozostałe, oryginalne GEPRC GR2207 2400KV.

frankenstein drone pfv - motor mix prjekt drona Adrian Majewski

Efekt prawie ukończonego koptera zamieszczam na poniższym zdjęciu:

dron sierpc wyścigowy fpv geprc mark2 rcx motor runcam swift2

A jak się lata na nowej konfiguracji?

Zobaczycie na poniższych materiałach wideo:

  • #1:
  • #2:

Pierwszy lot w konfiguracji 4 takich samych silników i kilka prób dostrojenia filtracji oraz sekcji P.I.D. potwierdziły moje przypuszczenia.

Efekt propwash już po delikatnym dostrojeniu ustawień znacząco zaczął znikać. Poprawiła się również charakterystyka lotu modelu, tak jak i temperatura silników.

Nawet po dosyć agresywnym locie – silniki pozostawały jedynie lekko ciepłe.

W skrócie – zastosowanie 4 takich samych silników znacząco poprawiło osiągi i charakterystykę lotu modelu. O wiele łatwiej jest go dostroić pod własne preferencje i wreszcie – strojenie sekcji PID rzeczywiście zaczęło wpływać na efkt propwash.

Zatem – miksowanie różnych silników w jednym modelu koptera znacząco wpływa na jego charakterystykę lotu. Nawet silniki o takiej samej specyfikacji, ale różnych producentów (jak w tym przypadku) będą znacząco pogarszały wydajność naszego modelu.

Owszem – model się wzniesie i będzie latał, ale będzie to bardziej ,,doraźna” próba jego naprawy. Finalnie – i tak prędzej, czy później zakończy się kupnem kolejnych (już właściwych) silników.

I w ten oto sposób przyszła pora na zakończenie projektu Motor MIX:

Pora na loty ,,normalnym modelem” koptera FPV 😀

Model GEPRC Mark2 – prawie gotowy (silniki 4x RCX NK2207 2400KV).

Czas na kolejne materiały na blogu i kanale YouTube! 😉

2 myśli o “Różne silniki w dronie – koniec nietypowego projektu drona?”

  1. Fajny artykuł, a może napiszesz coś na temat Betaflight black box explorer.? Ostatnio próbuje ugryźć ten temat ale z marnym skutkiem 😩 pozdrawiam

    1. Dziękuję! 😉 Temat Black Box Explorer dodałem do kolejki artykułów do napisania. Jednak może nieco minąć czasu, zanim tutaj powstanie (trochę zaległości z już obiecanych materiałów)… Miłego dnia! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *