dron geprc mark4 4k caddx tarsier bnf pnp freestyle racing drone 225mm

GepRC Mark4 4K – dron wyścigowy z Caddx Tarsier v2

Dron wyścigowy GEPRC Mark4 4K z Caddx Tarsier V2 (Banggood) (GepRC) to kolejna propozycja modelu FPV zawierającego kamerę FPV i HD w jednym.

Pełną recenzję kamery Caddx Tarsier przeczytacie w poniższym artykule:

Zwiastunem pojawienia się następcy dobrze Wam znanego Mark2, była wypuszczona już nieco wcześniej rama GEPRC MARK4, której opis znajdziecie w:

Nie jest to jednak pierwsza rynkowa propozycja drona z wyposażonego w kamerę dwuobiektywową.

Poprzedników było wielu, m.in.:

Konkurencja wśród dronów wyposażonych w kamery 2w1 (FPV i HD w 1) już teraz jest dość duża.

Teraz do tego grona dołącza również GEPRC MARK4 4K… Zatem, by model stał się kolejnym hitem spod szyldu GEPRC jak:

musi się bardzo wyróżniać wśród reszty.

Czy model GEPRC MARK4 4K ma szansę stać się kolejnym hitem po MARK2 i ELEGANT w wersji BNF, lub PNP?

Geprc Mark4 4K 224mm Span F7 CADDX TARSIER V2 – dron wyścigowy do freestyle o topowych komponentach?

Po ponad roku posiadania drona GEPRC MARK2 w wersji BNF mogę śmiało powiedzieć, że jestem z niego zadowolony.

GEPRC GEP-MARK2 BNF AdiS
GEPRC MARK 2 BNF

Zarówno z jakości, jak i trwałości jego elementów. Pomijając jeden nieszczęśliwy upadek (opisany w samej recenzji drona)…

Dlatego patrząc na każdy kolejny quadcopter spod szyldu GEPRC mam od niego nieco większe oczekiwania, niż do reszty.

W końcu cena (zazwyczaj nieco wyższa, niż konkurencja) oraz zdobyta renoma do czegoś zobowiązuje, prawda? 😉

Tym razem również nie powinniśmy być rozczarowani – na chwilę pisania tego artykułu – dostajemy tu praktycznie wszystko ,,naj”.

Oczywiście w tym pozytywnym znaczeniu… 😉

Przyjrzyjmy się dokładniej elementom składowym GEPRC MARK4 4K.

geprc mark4 4k caddx tarsier dron wyścigowy z kamerą hd fpv runcam hybrid
GEPRC MARK4 4K

Rama GEPRC MARK4 4K Caddx Tarsier

geprc mark4 frame ram dron wyścigowy freestyle
Rama GEPRC MARK4
z przykładowymi silnikami oraz kamerą FPV

Samą ramę opisałem już w jednym z wcześniejszych wpisów:

Już na pierwszy rzut oka widać, że rama Mark4, to zmodyfikowana wersja starszego brata – Mark2.

W stosunku do poprzednika, znajdziemy tutaj nieco usprawnień i dodatków, tj.:

  • dwa typy otworów montażowych (30.5×30.5mm i 20x20mm) dla kontrolera lotu (FC), ESC i innych peryferiów (m.in nadajnika VTX),
  • oddzielenie ramion od centralnej części ramy (więcej miejsca dla niezbędnej elektroniki drona),
  • więcej wycięć i przewężeń ramy (mniejsza waga ramy),
  • montaż tylko dla kamer FPV o wymiarach standardu mini,
  • druki 3D rozszerzające funkcjonalność ramy (w tym uchwyt dla anteny nadajnika VTX oraz odbiorników RC, jak np. TBS Crossfire, FRSKY R9MM).

Wraz z modelem MARK4 – otrzymujemy dodatkowo komplet akcesoriów z druku 3D TPU, a dokładniej:

geprc mark4 4k caddx tarsier dron wyścigowy freestyle lipo 4s
GEPRC MARK4 4K CADDX TARSIER – widok z tyłu
na akcesoria z druku 3D TPU
  • 4x osłony końców ramion,
  • 4x nóżki do lądowania pod silnikami,
  • tylny uchwyt przeznaczony do montażu anten odbiornika RC oraz anteny nadajnika VTX.

Według doniesień użytkowników – rama GEPRC Mark4 również dobrze znosi upadki i zazwyczaj wychodzi z nich bez większego uszczerbku.

Pomijając oczywiście dosyć mocne, wręcz ekstremalne upadki.

Silniki w GERPC MARK4 4k Caddx Tarsier v2

Geprc GR2306.5 motor drone geprc mark2 mark4
Silnik GepRC GEP-GR2306.5

Jednostką napędową są tutaj autorskie silniki, które są inne dla wersji przeznaczonej dla baterii LiPo 4S (klik):

  • Geprc GR2306.5 2450KV

i inne dla baterii 6S (klik):

  • Geprc GR2306.5 1850KV

Tym razem mamy do czynienia z rozmiarem 2306.5, co stanowi wydajność z pogranicza silników 2207 i 2306. Ma to nam dać nieco więcej ciągu i momentu obrotowego w stosunku do typowego silnika 2306. Do tego ciąg oraz liniowość przyspieszania powinna być bardzo zbliżona do typowego silnika 2207.

Zatem mamy przepis na szybkie rozpędzanie cięższych freestylowych śmigieł? Prawdopodobnie tak…

Poza tym silniki GR2305.5 posiadają:

  • w pełni drążony, stalowy wał o średnicy 5mm,
  • odkryty spód (obecnie standard),
  • zakrzywiane magnesy ARC N52H (znacznie mocniejsze niż płaskie magnesy),
  • bardzo wąską szczelinę powietrzną między magnesami, a statorem (większa moc),
  • bazę wykonaną z aluminium Al 7075,
  • łożyska JAPAN ISC.

Kontroler lotu w GERPC MARK4 4k Caddx Tarsier v2

geprc span f722-vtx esc 50a blheli_32

Jeżeli śledzicie mój blog oraz kanał na bieżąco – kontroler lotu użyty w GepRC MARK4 4K nie będzie dla Was już aż taką nowością 😉

Dokładniej mowa o wszystko mającej kanapce /wieżyczce AIO FC + ESC, dokładnie opisanej w poniższym artykule:

W ramach dwóch płyt PCB o otworach montażowych 30.5×30.5mm otrzymujemy:

  • 4 ESC zintegrowane w jedną płytę, które:
    • mogą pracować z ciągłym obciążeniem 50A, a maksymalnym 55A przez 5s,
    • obsługują baterie LiPo 3-6S,
    • oparte są o 32-bitowy procesor ARM STM (obsługa protokołów DSHOT1200/DSHOT600, PWM, Multishot, OneShot),
    • posiadają złącze telemetryczne oraz wbudowany czujnik prądu.
  • Kontroler lotu oparty o procesor F722 oraz:
    • dwa żyroskopy ICM20689,
    • skrzynkę blackbox (wbudowany układ FLASH o pojemności 32Mb),
    • barometr BMP280,
    • zintegrowany nadajnik wideo 5.8GHz 48CH z protokołem IRC TRAMP oraz zamienialną mocą nadawczą PIT/25/100/200/600mW (złącze MMCX).

Mając taki zestaw AIO (All in One – wszystko w jednym) możemy być spokojni o wydajność lotu koptera z oprogramowaniem Betaflight 4.1.1 +. Do tego wbudowany nadajnik wideo, wg deklaracji producenta dysponuje maksymalną mocą nadawczą = 600mW, natomiast moje pomiary wskazują na 1000mW.

Brzmi obiecująco dla wielbicieli prawdziwego freestyle w terenie pełnym przeszkód.

W zestawie do nadajnika wideo otrzymujemy 2x antenę 5.8GHz GEPRC Momoda – stylizowaną na Foxeer Lollipop.

Kamera FPV w GEPRC MARK4 4K

Caddx Tarsier Geprc mark4 4k kamera 4k do drona
Caddx Tarsier i widoczne jej dwa obiektywy – 4k i FPV

Idąc za trendem kamer FPV 2w1 i ciągłym dążeniu do jeszcze niższej wagi gotowego modelu do lotu – GEPRC w kopterze do freestyle postawiło na kamerę Caddx Tarsier.

Ok, ok – czytając tę mini recenzję dowiedzieliście się już we wcześniejszych akapitach, jaką kamerę FPV posiada GEPRC MARK4 4k… 😉

Caddx Tarsier szczegółowo zrecenzowałem w poniższej recenzji:

GEPRC nie jest jednak jedyną firmą, która pod własnym szyldem zbudowała 5-calowego drona do Freestyle. Wyprzedziła ją marka Eachine ze swoim modelem Eachine LAL5:

Eachine Lal5 Caddx Tarsier tani dron wyścigowy 4k 2019
Eachine Lal5 – wyścigowy dron wyposażony w kamerę Caddx Tarsier

Różnica między obydwoma kopterami polega na wersji Caddx Tarsier:

  • Eachine Lal5 otrzymał wersję v1,
  • GEPRC Mark4 4k wyposażono w poprawioną wersję v2, która posiada nieco szerszy obiektyw dla nagrań 4k oraz nieco więcej opcji nagrywania.

Caddx Tarsier z powodzeniem może zastąpić tradycyjne kamery FPV oraz dodatkowe kamery sportowe.

Oczywiście musimy być świadomi, że niewielka matryca z obiektywem M8 nie będzie nigdy dorównywać jakością nagrań do kamer GoPro Hero Black 7/8 i wyższych…

Caddx Tarsier jakością jest bliżej kamer sportowych pokroju:

Kamera sportowa GoPro Session 5
  • RunCam 5,
  • SjCam SJ5000x Elite,
  • GoPro Session 5,
  • itp.

W swojej cenie oraz wymiarach i wadze – to i tak świetna propozycja kamery FPV i 4k w jednym.

Konkurentem Caddx Tarsier miał być RunCam Hybrid, jednak z jakością podglądu FPV – mocno przegrywa z Tarsier.

Dlatego tym lepiej, że GEPRC w kolejnym modelu postawiło na Caddx Tarsier v2.

Pozostałe wyposażenie GERPC MARK4 4k Caddx Tarsier v2

Co jeszcze otrzymujemy wraz gotowym dronem od GEPRC – bohaterem niniejszej mini recenzji?

W zależności od wybranej przez nas wersji, otrzymamy zamontowany w ramie i podłączony do kontrolera lotu odbiornik:

bindowanie frsky odbiornik r-xsr r9mm xm+ xm r9mini bind rx.jpg
Odbiornik FRSKY-R-XSR w modelu GEPRC MARK2

Do zestawu producent dołącza także zestaw 2 pary autorskich śmigieł 5043×3:

oraz rzepy do baterii LiPo.

Natomiast w zestawie brakuje:

  • baterii LiPo,
  • aparatury RC,
  • gogli FPV,
  • ładowarki baterii LiPo.

Więcej o niezbędnym wyposażeniu do drona FPV przeczytasz w artykule:

Jaka będzie odpowiedź konkurencji na Geprc Mark4 4K 224mm Span F7 z Caddx Tarsier?

Zobaczymy pewnie już wkrótce.

4 myśli o “GepRC Mark4 4K – dron wyścigowy z Caddx Tarsier v2”

  1. Dzięki za komentarz.
    Całe te oznaczenia silników zagmatwane jest, jeszcze tego nie ogarniam 😉
    O brak mocy się nie obawiam, bardziej obawiam się ich przegrzewania, zobaczę jak to będzie jak uda mi się to przerobić. Ramiona zamówiłem, jeszcze jakieś śmigła (7040×3 pewnie jakieś – te co podałeś – DALPROP T7056C chyba za ostre są jak dla wydłużenia czasu lotu).
    Jak na razie czekam na przesyłkę.

    W zamówionej przeze mnie wersji jest Caddx Tarsier V2 – być może poprawili to „sianie” zakłóceń. Może V1 nie dogadywała się z modułem VTX zintegrowanym z tym kontrolerem, w razie czego zamówiłem też RUSH TANK II 😉 Jak mi się to wszystko spodoba, pewnie pójdę w jakieś cyfrowe rozwiązanie (dji pewnie), ale to przyszłość. W gruncie rzeczy to główne koszta na początku to tak naprawdę nie sam dron ale osprzęt.
    Nic tam, czekam z wypiekami na twarzy na listonosza aż dostarczy te chińskie paczuszki 😉

    Pozdrawiam! 🙂

  2. Dziękuję za tą reckę.
    Dron ma świetne „bebechy”, dlatego przykuł moją uwagę. Byłby to mój pierwszy dron. Nie chcę się ścigać – nie potrzebuję (na razie) takiego „zaiwaniacza” 🙂 i zależało by mi na zwiększeniu czasu lotu powyżej 5min, czytałem sobie co-nieco i zwiększenie czasu lotu można by osiągnąć np.:
    latając spokojniej
    zmniejszając moc dawaną na silniki (można ograniczyć w Betaflight)
    dowalić większą baterię, jakieś 6S2P, no ale to już 5 cali może nie udźwignąć, stąd moje pytanie o konwersję poniżej 😉
    + jeszcze jakieś inne sposoby które mi nie przyszły do głowy 😉

    Pytanko, czy przeróbka ewentualnie na 7″ to:
    – wymiana ramion na te od 7″ (tu są w częściach zamiennych : https://pl.aliexpress.com/item/33051757597.html )
    – wymiana silników na jakieś 2406 – bo obecne nie są z tego co czytam przystosowane do tak dużych śmigieł
    – śmigła 7″ oczywiście
    – zaprogramowanie pod nowe komponenty
    ?

    Jest sens się w to ładować?

    Pozdrawiam serdecznie
    Dabo

    1. Geprc Mark 4 z kamerą Caddx Tarsier powinien utrzymać się w powietrzu powyżej 4 minut, nawet przy dość mocnym operowaniu gazem. Nie latałem jeszcze na bateriach 6S, ale jak pewnie zauważyłeś – latałem podobnym potworkiem (Geprc Mark 2 z Tarsierem na pokładzie) i przy:
      -silnikach NK2204 2400KV,
      -śmigłach 5040×3,
      -bateriach LiPo 4S 1500mAH,
      przy spokojnym locie osiągałem 7-8 minut ciągłego lotu.
      W przypadku Mark 4 użyto silniki GR2306.5 , a więc czasy lotu mogą nieco się różnić do moich wyników, o ok 1 minutę (niestety mniej).
      Na początek odpuść sobie myśl z dłuższymi ramionami, można tak zrobić, ale jak na pierwszy model – szkoda iść aż tak bardzo w koszty. Silnik GR2306.6 powinny bez problemu obsłużyć śmigła 7 cali – spójrz na model GEPRC CROCODILE 7. Zastosowano w nim GEP-GR2306 1600kv (a więc nawet słabsze od Mark 4) i śmigła DALPROP T7056C, a jego posiadacze nie narzekali na brak mocy do rozpędzania śmigieł 7-cali.
      Jednak na początek – sam model GEPRC Mark 4 4k, bez żadnych większych modyfikacji powinien dawać Tobie sporo frajdy i czas lotu nawet do 6-7 minut (zależne od baterii).
      O ,,bebechy” nie masz co się martwić, nawet w chwili obecnej jest to jedna z najlepszych konfiguracji gotowych dronów wyścigowych.
      Jeżeli masz jakieś jeszcze pytania – pytaj śmiało. Kontroler lotu SPAN F722 VTX cały czas używam w swoim głównym modelu, z Caddx Tarsier na razie zrezygnowałem, ale planuję powrót do niej. AA- właśnie Caddx Tarsier w wersji V1 miała tendencję do ,,siania” zakłóceń w tor wideo 5.8GHz, jak i linku na 2.4GHz. Po przejściu na system FRSKY R9M problem linku RC ustąpił, ale jak z 5.8GHz – nie wiem. Od kiedy kupiłem odbiornik diversity rapidFIRE, niestety nie miałem okazji latać na Caddx Tarsier. Wcześniejsze loty były na goglach Eachine EV800, dlatego trudno mi teraz coś więcej na ten temat powiedzieć.
      Może w wersji drugiej coś poprawili, ale v1 w moim przypadku znacznie pogarszała jakość sygnału RC 2.4GHz i wizji 5.8GHz.
      Planuję do niej powrócić ze względu na niską wagę całego koptera i jego świetną charakterystykę lotu. Z kamerą sportową czuje się te dodatkowe gramy…
      Pozdrowienia! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *